درخواست لغو تأثیر قطعی معدل از مجمع تشخیص مصلحت نظام

#لغو_تاثیر_قطعی_معدل

درخواست لغو تأثیر قطعی معدل از مجمع تشخیص مصلحت نظام

بسمه تعالی

جناب آیت الله حاج صادق آملی لاریجانی،
ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

جناب آیت الله حاج محسن اراکی،
ریاست محترم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع تشیص مصلحت نظام

جناب دکتر محمدباقر ذوالقدر،
دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلام علیکم،

احتراما ما جمع کثیری از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور سراسری و اولیای آنان مخالف موضوع تأثیر قطعی معدل در کنکور بوده و با توجه به دلایل زیر خواستار تأیید مصوبه اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی که اوایل مهر ماه ۱۴۰۲ توسط شورای محترم نگهبان رد و مجدداً در اوایل خرداد ۱۴۰۳ در آخرین روز کاری مجلس یازدهم با اصرار و رای قاطع نمایندگان عزیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده است می‌باشیم:

۱- امنیت بسیار کم و تقلب در امتحانات نهایی مدارس:

امنیت امتحانات نهایی مدارس بسیار کمتر از امنیت آزمون کنکور سراسری بوده و تأمین امنیت آن به دلیل تعدد امتحانات دشوار و غیر ممکن است. کافیست عبارت تقلب گسترده در امتحانات نهایی مدارس را به‌صورت کامل در وبسایت گوگل جستوجو و فیلم‌های اثبات این موضوع را در خبرگزاری‌های رسمی و معتبر کشور مشاهده بفرمایید.

از چند سال قبل در روز‌های برگزاری امتحانات نهایی مدارس در دوره دبیرستان در ماه‌های شهریور، دی و خرداد متأسفانه انتشار سوالات به همراه پاسخ آن‌ها در دقایق اولیه شروع این امتحانات در ده‌ها کانال بزرگ تلگرامی به وضوح قابل مشاهده بوده و دانش‌آموزانی که ابزار‌های هوشمند تقلب همچون هندزفری نامرئی، میکروچیپ، خودکار هوشمند، مداد هوشمند و موبایل و... (که سالانه به تعداد زیاد توسط آموزش و پرورش کشف و ضبط می‌شود) به همراه داشته‌اند قادر به تقلب بوده‌اند. تیم‌های کلیدزن و پاسخ‌یاب از صبح زود در این کانال‌ها آماده هستند تا به محض دریافت سوالات (چند دقیقه بعد از شروع امتحان) پاسخ‌ها را سریعا قرار دهند. برخی از این کانال‌های تقلب در تلگرام ابزار‌های حرفه‌ای تقلب را نیز به فروش گذاشته‌اند. برخی از این کانال‌ها پاسخ‌ها را می‌فروشند و برخی نیز برای جذب عضو و ممبر سوالات و پاسخ‌ها رایگان منتشر می‌کنند.
امسال در خرداد ۱۴۰۳ نیز شاهد تقلب‌ها بودیم؛ به طوری که روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور این موضوع را پوشش داده‌اند و حتی فیلم اثبات این تقلب‌ها را در وبسایت خود منتشر کرده‌اند.
تقلب در آزمون کنکور سراسری با قطع یک روزه اینترنت( در واقع سه ساعته) قابل حل است، اما چطور می‌توان برای ۳۰ روز برگزاری امتحانات نهایی اینترنت را قطع کرد!؟
در سال ۱۳۹۷ که ماجرای لو رفتن سؤالات قبل از شروع امتحانات نهایی مدارس رسانه‌ای شد، آموزش و پرورش تدبیر خوب و هوشمندانه‌ای برای این قضیه اندیشید و از آن موقع فایل سوالات را ده دقیقه قبل از شروع امتحان به مدیران حوزه‌های امتحانی ارسال می‌کند. با این تدبیر دیگر حدوداً پدیده لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی قبل از برگزاری امتحان را نداریم. ولی به نظر می‌رسد که این موفقیت کمی باعث شد خوشبینانه به این قضیه نگاه شود و باعث دلخوشی بیش از حد مسؤولان آموزش و پرورش شد.
در حال حاضر با پدیده گسترده دیگری مواجه هستیم و آن هم لو رفتن سوالات و پاسخ‌ها چند دقیقه بعد از شروع امتحانات نهایی مدارس است. تیم‌های کلیدزن و پاسخ یاب که این کانال‌های موجود در اپلیکیشن تلگرام را اداره می‌کنند در دقایق ابتدایی پس از شروع امتحان سریعا پاسخ‌ها را منتشر می‌کنند و در دسترس متقلبین قرار می‌دهند چون پاسخ‌ها معمولا کوتاه و تک کلمه‌ای بوده و اغلب سؤالات هم متأسفانه همچنان سؤالات نخ‌نما و تکراری است نیاز به تحلیل خاصی ندارد.

۲- طبق بیانیه بیش از ۲۷۰ نماینده مجلس به سران قوا در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تأکید شد که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تأثیر قطعی معدل و تغییرات کنکور، غیرقانونی و خلاف عدالت آموزشی است و بایستی لغو شود.
این یعنی خواست عموم مردم به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های کافی در وزارت آموزش و پرورش و... لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور است. متن این بیانیه در وبسایت خبرگزاری برنا «به این نشانی» قرار داده شده است.

۳- مغایرت مصوبه تغییرات کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی با اصول ۵۷، ۷۱ و ۸۵ قانون اساسی

۴- طبق گزارش کارشناسی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری پیرامون مصوبه تغییرات کنکور شورای انقلاب فرهنگی (مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور) تحت عنوان ملاحظاتی بر مصوبه شورای عالی انقالب فرهنگی در رابطه با موضوع ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۰ با شماره مسلل ۷۲۲ هفت مورد ایراد اساسی زیر درباره این مصوبه شورا ذکر شده و در خط پایانی گزارش نوشته شد:

به نظر می‌رسد فرایند اتخاذ تصمیم درباره آزمون سراسری باید مبتنی بر فرایندی شفاف و در تعامل با ذینفعان صورت گیرد و تصمیمگیری پشت درهای بسته، احتماال تبعات امنیتی و اعتراضات اجتماعی به دنبال خواهد داشت!

هفت ایراد مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

- پایین بودن قدرت تفکیک سابقه تحصیلی و امتحانات نهایی به دلیل تعداد بالای معدل بیست و بالای نوزده
- ناقص بودن سوابق تحصیلی دانش‌آموزان
- بالا رفتن انگیزه برای تقلب و تخلف در برگزاری امتحانات نهایی
- ورود سودجویان به پایه‌های پایینتر به بهانه امتحانات نهایی و تشدید بی‌عدالتی
- عدم قابلیت اجرایی تعیین حد نصاب توسط دانشگاه‌ها
- مشکل پایایی تصحیح
- بی‌توجهی به ذینفعان در تصمیمگیری

متن این گزارش کارشناسی از طریق «این آدرس اینترنتی» در وبسایت پایگاه خبری تحلیلی الف قابل دریافت و دانلود می‌باشد. 

۵- غربالگری ضعیف امتحانات ‌نهایی:

تعداد معدل‌های بیست کتبی نهایی داوطلبان ورود به دانشگاه طی سال‌های گذشته(قبل از ۱۴۰۲) بالا بوده است و اگر برای غربالگری سطح سوالات بالا برده شود تعداد تجدیدی‌ها افزایش و سطح سواد و مدرک جامعه پایین می‌آید. در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به دلیل تأثیر قطعی معدل در کنکور این اتفاق رخ داد و ناگهان سطح سوالات امتحانات نهایی بسیار سخت شد و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش که در خبرگزاری تسنیم هم منتشر شده میانگین معدل دانش‌آموزان رشته‌های نظری کل کشور در خرداد ۱۴۰۲ عدد ۱۰.۰۲ بوده است. میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته تجربی: ۱۱.۲۳ / رشته ریاضی: ۱۰.۷۹ / رشته انسانی: ۸.۷۵ / رشته معارف: ۱۰.۵۶

۶- تصحیح سلیقه‌ای اوراق امتحانات نهایی مدارس توسط دبیران مختلف با حال روحی و تمرکز متفاوت:

حین تصحیح امتحانات در خرداد پارسال(۱۴۰۲) شاهد بودیم که اساتید و معلمان ورقه‌ها را به منزل برده و تصحیح کرده‌اند. اعتراضات به تصحیح بسیار زیاد بود و حین تصحیح مجدد نیز اختلاف نمره مصحح اول با نمره مصحح دوم هم گاهی تا ۵ نمره مشاهده می‌شد. حتی از دست دادن یک نمره در امتحانات نهایی می‌تواند سرنوشت داوطلب کنکور را تغییر دهد زیرا ده‌ها هزار رقیب با معدل ۱۹ تا ۲۰ برای وی وجود دارد! همچنین طبیعتا حال روحی معلمی یک روز خوب و همزمان حال روحی معلمی حین تصحیح امتحانات آن روز مناسب نیست و دومی نمره کمتری به ورقه‌ها می‌دهد و دقت کمتری دارد. این یعنی تبعیض ناروا و در تعارض با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی

۷- طبق نامه دکتر دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۰ خطاب به استعلام وزیر محترم علوم تصریح شده است:

«به موجب مصوبه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای یاد شده به عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری در سال ۱۳۹۲ راجع به نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مبادرت به قانون‌گذاری کرده است و مطابق تدبیر مقام معظم رهبری در زمینه‌ای که مجلس شورای اسلامی اقدام به وضع قانون کرده باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود ندارد لذا قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ملاک اقدام است».

۸- تولد مافیای معدل و نمره گرایی در کنار مافیای کنکور:

طبق سخنان مسئولین ذیربط در شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از تصویب این مصوبه ایجاد عدالت آموزشی و حذف مافیا‌های کنکور سراسری است، با کمال تعجب مافیای کنکور از بین نرفته بلکه تقویت و نافذ‌تر شده و مافیای معدل و نمره‌گرایی در کنارش به وجود آمده است. شما کافیست به سایت‌های فروش کتاب موسسات بزرگ آموزشی مثل گاج، قلمچی، حرف آخر، کلاسینو، تاملند و مدافع سرسخت تأثیر قطعی معدل یعنی گروه آموزشی ماز سر بزنید تا ببینید که چند ماه قبل از ابلاغ مصوبه شورا چقدر پکیج و کتاب و کلاس آمادگی امتحان نهایی که قبلاً به رایگان برای همه در دسترس بود را با هزینه‌های گزاف آماده فروش کرده‌اند!
کتاب‌هایی مثل میکرونهایی‌ها و کتاب‌های تشریحی قلمچی و پکیج تشریحی حرف آخر که هنوز هیچ خبری از تأثیر قطعی معدل نشده بود با قطعیت برخلاف سال‌های قبل آماده کرده بودند.

۹- طبق نامه دکتر درویشوند معاونت امور حقوقی دولت زیرمجموعه معاون حقوقی رئیس جمهور در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ خطاب به دکتر مجاهد معاون هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس جمهور تصریح شده است:

«ضمن تأکید بر نظر دکتر دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور، تکلیف تعارض مطرح شده از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش کشور مصوب ۱۳۹۲ و مصوبه جلسه شماره ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیه آن مشخص است و همانطور که در نظریه مذکور آمده، مصوبه مجلس تقدم داشته و در عین حال شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و ورود به جزئیاتی از این دست با رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی سازگاری ندارد.»

۱۰- عدم همترازی معدل‌های یکسان سال‌های مختلف:

مثلا کسی که خرداد ۱۴۰۲ نمره و معدل ۱۹ گرفته ترازش ۱۲۰۰۰ و کسی که خرداد ۱۴۰۱ نمره و معدل ۱۹ گرفته ترازش ۱۰۵۰۰ خواهد بود و این یعنی تبعیض ناروا و در تعارض با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی
اگر تأثیر قطعی معدل در کنکور خوب است چرا در کنکور ۱۳۹۴ با ورود دیوان عدالت اداری و برای کنکور ۱۳۹۸ با دستور مستقیم رئیس جمهور این تأثیر لغو شد!؟

۱۱- طبق بند (ت) ماده سه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲ یکی از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو بشرح زیر است:
اتخاذ تصمیم در مورد میزان تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش
لذا قانون، تصمیم‌گیری در مورد میزان تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی را بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو قرار داده است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی!

۱۲- مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تأثیر قطعی معدل در کنکور خلاف بند ۱۴ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۸ می‌باشد.

۱۳- طبق هر دو نظرسنجی رسمی یکی مربوط به سال ۱۳۹۶ از زبان وزیر علوم که در خبرگزاری دانشجو منتشر شده (کدخبر: ۶۶۲۷۰۱) و از داوطلبان کنکور در جلسه آزمون کنکور نظرخواهی شد و دیگری ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ یک روز پس از تصویب مصوبه مجلس در برنامه تهران بیست شبکه ۵ صداوسیما، ۸۵ درصد داوطلبان کنکور موافق لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور هستند. لطفاً با خواست عمومی مخالفت نکنید.

۱۴- اعتراف مسئولین دلسوز و واقعبین آموزش و پرورش به عدم وجود زیرساخت برای برگزاری امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳:

طبق گزارش خبری منتشر شده در خبرگزاری ایسنا سبحانی نیا مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجرد در جلسه شورای آموزش و پرورش که در فرمانداری بروجرد در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد اعلام کرد در حالی که امتحانات نهایی باید در حد کنکور سراسری برگزار شود، آموزش و پرورش بروجرد برای برگزاری امتحانات نهایی زیرساخت ندارد! «آدرس اینترنتی خبر»

۱۵- دکتر احمد توکلی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در سال ۱۴۰۰ در نامه‌ای ۱۱ ماده‌ای خطاب به رئیس جمهور و رئیس مجلس خواستار لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. متن کامل این نامه در خبرگزاری فارس به این نشانی منتشر شده است.

۱۶- جمع‌آوری بیش از ۱۵۰ هزار امضای الکترونیک برای لغو مصوبه تغییرات کنکور شورای انقلاب فرهنگی و لغو تأثیر قطعی معدل در دو پلتفرم جمع‌آوری امضای الکترونیک کارزار و فارس من (زیرمجموعه خبرگزاری فارس) به نشانی‌های: + و + و + و + و +

۱۷- برگزاری چندین تجمع اعتراضی توسط کنکوری‌های سراسر کشور و اولیا در سه سال اخیر در اعتراض به مصوبه تغییرات کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی:
در بند آخر گزارش کارشناسی مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری درباره مصوبه تغییرات کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی با شماره مسلسل ۷۲۲ در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۰ ذکر شده:
«بنظر می‌رسد فرایند اتخاذ تصمیم درباره آزمون سراسری باید مبتنی بر فرایندی شفاف و در تعامل با ذینفعان صورت گیرد و تصمیمگیری پشت درهای بسته، احتمالا تبعات امنیتی و اعتراضات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.»

پس از ابلاغ مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی چندین تجمع اعتراضی حتی در خرداد ۱۴۰۳ مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش، مجلس و در مسجد الرحمن تهران برگزار شد که پیشتر توسط کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در این خصوص هشدار‌هایی داده شده بود.
برخی از خبرگزاری‌های رسمی کشور اخبار برخی از این تجمعات را پوشش دادند: + و + و + و +

۱۸- در متن رای قطعی شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور در سال ۱۴۰۲ ذکر شده مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون نیست و:

- به موجب اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی یگانه مرجع وضع قانون است و صلاحیت وضع قانون منحصر به اوست و هیچ مرجع دیگری چنین صلاحیت و اختیاری ندارد.

- مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر مرجع تصویب و هم در طی مراحل و تشریفات قانونی و هم در فلسفه ایجاد و تأسیس با قانون به معنی خاص و معمول و مد نظر قانون اساسی، تفاوت بنیادین دارد.

- صرف نظر از جایگاه شورای مذکور، چنانچه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را بالاتر و یا در عرض مصوبات مجلس شورای اسلامی بدانیم این امر فلسفه وجودی قوه مقننه اعم از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و یگانگی مرجعیت مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری و قائم به شخص بودن و غیرقابل واگذاری امر تقنین که در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول پنجاه و هشتم و هشتاد و پنجم و نود ویکم و نود و چهارم تصریح شده است را از بین خواهد برد و بلااثر خواهد کرد.

- آن دسته از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که مستلزم حق و تکلیف است از جنس تقنین بوده و در صلاحیت انحصاری مجلس شورای اسلامی است.

- بر خلاف قواعد حقوق خصوصی که اصل را بر اهلیت قرار داده است در قواعد حقوق عمومی اصل بر عدم صلاحیت نهادهای سیاسی و مقامات دولت به معنای حاکمیت است، مگر اینکه در قانون اساسی و یا حسب مورد در قانون عادی تصریح شده باشد، لذا صلاحیت و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به تصریح قانونی دارد و نیز قواعد حقوقی و هنجارهای قانون اساسی جمهوری اسلامی اقتضا دارد که نباید یک دستگاه تخصصی فرهنگی بر تمام اصول قانون اساسی و شرع مقدس احاطه تسلط داشته و قواعدی هم وزن قانون آن هم بدون نظارت شورای نگهبان وضع نماید.

- نظر به اینکه قانون اساسی با تثبیت و تأکید قاعده تفکیک و استقلال قوای سه گانه و اختصاص وضع و اصلاح و تفسیر قانون عادی مطابق اصول ۵۷ و ۵۸ و ۷۱ و ۷۳ به مجلس شورای اسلامی، اطلاق قانون یا تعمیم آن به مقررات وضع شده توسط سایر واحدهای دولتی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای حقوقی و وجاهت قانونی از منظر قانون اساسی ندارد لذا این قبیل مصوبات بر فرض صلاحیت مقررات گزاری در ردیف تصویب نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی به شمار می‌رود و در صورت عدم مغایرت با احکام شرع مقدس و قوانین موضوعه و خارج نبودن از حدود اختیارات قوه مجریه به تشخیص مراجع و مقامات ذیصلاح معتبر و متبع است. متن کامل رای در وبسایت شناسنامه موجود است.

۱۹- یکی از مصادیق عدم وجود زیرساخت برای تأثیر قطعی معدل در وزارت آموزش و پرورش اثبات عدم توانایی این وزارتخانه در صدور کارت برای داوطلبان خواهان ترمیم معدل و دانش‌آموزان دبیرستان است. (بدلیل مصوبه تأثیر قطعی معدل حدود ۹۰ درصد پشت کنکوری‌ها مجبور به ترمیم معدل هستند و جمعیت شرکت کنندگان امتحانات نهایی خرداد نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده)
در خرداد ۱۴۰۳ شاهد بودیم اولین امتحان نهایی مدارس در دبیرستان به دلیل عدم توانایی وزارت آموزش و پرورش در صدور کارت ورود به امتحان برای این جمعیت بسیار بالا لغو شد!

۲۰- مصوبه تغییرات کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاف بند ۲-۶ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ می‌باشد:
زیرا توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور با این مصوبه به دلیل فرصت یکباره ترمیم معدل و عدم همترازی معدل‌های یکسان سال‌های مختلف و... محقق نخواهد شد.

۲۱- دکتر خدایی رئیس قبلی سازمان سنجش در سال ۱۳۹۶ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: در بحث عدالت آموزشی یکی از موارد مهم، خود آزمون است که برای همه در زمان و شرایط یکسان برگزار شود؛ همه به یک سوال پاسخ دهند، سیستم تصحیح نیز کمی‌باشد. مثلاً من معلم سختگیری هستم، ایشان یک نمره می‌دهد و من نمره دیگری می‌دهم.
سازمان سنجش این تجربه امتحانات تشریحی را داشت. سال ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ دو مرحله تستی و یک مرحله تشریحی بود. اما سازمان به این نتیجه رسید که این را بردارد. چون حتی در مواردی که حتی مصحح هم یکی بود، مشکلاتی به وجود میآمد. همان موقع مثلاً به فردی صبح یک ورقه را دادند، یک نمرهای گرفت، بعد از ظهر نیز نمره دیگری گرفت. زمان استراحت فرد یک نمره‌ای می‌داد و زمانی که سر حال بود یک نمره دیگری می‌داد. (متن کامل خبر)

در پایان از شما سروران گرامی تقاضا داریم با توجه به خواست عمومی و نظر اکثریت مردم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصلحت نظام اسلامی، مصوبه اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی که اوایل مهر ماه ۱۴۰۲ توسط شورای محترم نگهبان رد و مجدداً در اوایل خرداد ۱۴۰۳ در آخرین روز کاری مجلس یازدهم با اصرار و رای قاطع نمایندگان عزیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده است را تأیید فرمایید تا با لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور تا زمان فراهم شدن کامل زیرساخت‌ها از ادامه وقوع یک فاجعه بزرگ در نظام آموزشی کشور جلوگیری شود.

اجرکم عندالله

این مطالبه به خاطر استقبال بالا در لیست پیگیری‌های ویژه کارزار قرار گرفته است. نتایج پیگیری را از طریق تب پیگیری در همین صفحه دنبال کنید..
تعداد بیشتر امضا و تبلیغ این کارزار به ما برای پیگیری جدی‌تر کمک خواهد کرد و توجه رسانه‌های بیشتری به موضوع جلب می‌شود.

[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 37140 نفر

  • حیدر نجارلو

  • امیر گنجی

  • علیرضا عبادی نسب

  • محمدرضا امیری

  • نرجس سعداوی

  • امین تقیان

  • فاطمه مقدم

  • سید سجاد حسینی

  • شهلا تن ساز

  • طاهره یامی

  • زهره شهریاری

  • منیژه محمدی

  • میترا خسروی

  • نرجس اتش فراز

  • آروشا امين رءوف

  • اکرم والایی

  • سارا خسروی

  • حسین علی اشرف زاده

  • مریم موسوی

  • لیلا حیدری

  • اشکان غفاری مفرد

  • فرناز احمدیان

  • حسین جلیل گلزار

  • علی نیکنام

  • فاطمه غیاثوند

  • پانیذ حاج اسماعیلی

  • زهرا بابایی

  • اعظم صعی آباد

  • امیرمحمد برنوسی

  • معصومه باقری

بحث و گفتگو

کوثر قلی زاده : توروخدا تاثیر معدل رو حذف کنید 😭😭💔💔
💬 پاسخ
زهرا محمدی : کاش فقط معدل دوازدهم تاثیر داشته باشه کاش یک کارزار تشکیل بدن که سال دیگه هم فقط معدل دوازدهم تاثیر داشته باشه
💬 پاسخ
فرهاد محمدی : تو رو خدا تأثیر قطعی لغو کنید گناه ما چیه که تو شهرستان درس می‌خونیم مگه سطح تدریس شهرهای بزرگ مثل تهران با بقیه شهر یکی هست شما زمانی میتونید تأثیر معدل قطعی در نظر بگیرید ک عدالت آموزشی برقرار باشه از طرف دیگر قبلا فقط کتاب های جامع کنکور باید خرید میکردیم الان کتاب های گاج خیلی سبز هم واسه ترمیم معدل اضافه شدن مگه قرار نبود جلو مافیا گرفته بشه این که بدتر شده
💬 پاسخ
علی سعیدی در پاسخ به فرهاد محمدی: علاوه بر کتاب ها دارن آزمون های شبه نهایی هم برگزار می کنن اونا از خداشونه
💬 پاسخ
زکیه تیموری فر : اصن درس عمومی چه کوفتیه نهایی رو حذف کنین و عمومیارو به کنکور هم برنگردونین
💬 پاسخ
مایا مژگان راد : به نظرتون معدلتون بالای ۱۷ هست یا پایین ۱۷ ؟؟🥺 من زیر ۱۷🥲💔💔💔💔
💬 پاسخ
زهرا بحر : کاش لاقل میدونستین نشستین اونجا چکار میکنین خودتونم نمیتونین هندلش کنین حتی نمیتونین ترازارو اوکی کنین هر دم هم یه حرف یه تصمیم خجالت اوره ...
💬 پاسخ
پرنیا خلیلی : اقا ترخدا ماا حاضریم همون عمومی هارو کنکور بدیم به جای این نهاییی های که هر روز استرس داشتیم اون موقع یه روز استرس بود الان هر سال هر ماه هر روز خواهش میکنم از کنکور ۱۴۰۴ به روال قبل برگرده و ما کنکوری هایی ۱۴۰۴ هم در نظر بگیرید
💬 پاسخ
ناشناسی پور : https://www.karzar.net/123073 لطفا این کارزار رو امضا کنید تا حداقل شاهد پیشرفت یک منطقه فراموش شده و خراب شده باشیم
💬 پاسخ
زهرا پور صادق : سلام من کنکوری 1404 هستم نهایی هم سخت نبود بنظرم کسی که در طول سال خونده بود اوکی بود و مخالف اینم ک حذف شه این طرح چون ماها زحمت کشیدیم برا نمره خوب برگرده عمومی کنکور در عرض یک سال نمی‌تونیم عمومی دهم یازدهم دوازدهم رو اوکی کنیم درضمن الان برا امتحان ها نباید بزارید فرجه چون پاسخگو نیس در طول سال باید بخونی
💬 پاسخ
غزالی در پاسخ به زهرا پور صادق: تروخدا چرت نگو به فکر خودت نباش فقط اونهای که جاهای دور افتاده به دنیا اومدن نمی‌تونن مثل تو باشن
💬 پاسخ
فاطمه نقی لو در پاسخ به زهرا پور صادق: عزیز عمومی برای کنکور هم باید طی ۳ سال بخونی نه یه سال!! هیچ فرقی نکرده که هیچ استرس و زحمتش بیشترم شده...
💬 پاسخ
امیر مهدی در پاسخ به زهرا پور صادق: یه جوری میگید از اول سال انگار کنکوری ها یک شبه رتبه برتر میشن . من از تیر ماه یازدهم رو شروع کردم ولی ایام امتحانات شاهد کسانی بودم که با حفظ کردن طوطی وار مطالب با من برابری میکردن. امتحانات شبه نهایی با اینکه سخت تر بودن اما اندکی مفهوم داشت ولی در خرداد ماه این نتایج برعکس شد در دروس عمومی به شدت قابل مشاهده بود چیزی که گفتم . تاثیر قطعی معدل طرح خوبیه اما نه برای کشور ما که فاقد عدالت آموزشی هست. شما خودت مغزت نمیکشه تستی کار کنی نباید نظر ۹۰ درصد جامعه رو به چپت بگیری . همینجوری کردید که به اینجا رسیدیم . اولا برگشت عمومی ها هیچ فرقی به حال ما نداره چون حضورشون با ضرایب به شدت بالاتری تو نهایی هست ، ثانیاً در صورت برگشت شما هیچ ضرری نمیکنی چون وضعیت همه دانش آموزان همینه . کنکور ایجاد سوابق نمیکنه اما نهایی رو خراب کنی به خاک رفتی ، حرف از ترمیم معدل هم نزنید چطور میشه تو ۱ ماه ۲ پایه رو جمع کرد حرفتون مسخرست ..
💬 پاسخ
دوازدهمی هستم : به ما دوازدهمی های امسال هم مثل همه ی سال های قبل هم فرصت جبران بدهید امسال همه شرایط رو تغییر دادید پذیرش فرهنگیان را مختص کنکور اردیبهشت کردید حالا ما چطوری میتوانیم دوپایه راهمزمان در یک ماه شرکت کنیم کاری نشدنیه خواهش میکنم مدام اضطراب داریم ازترس این فکر حتی دیگه سمت درس خواندن هم نمیریم
💬 پاسخ
فاطمه علیدادی : اول بابید به قول دکتر مجیدحسینی مافیای کنکور برداشته و از چاپ کتاب کمک اموزشی مه چنصد هزار درخت الکی برای ان ها قطع می شود ممنوع شود و بعد اموزش ملی شود مثل کشور ژآّّپن که فقط مدارس بالا شهر تهران از معلمان خوب و امکانات بالا اموزشی بر خوردار نباشند مگر بچه های سیستان بلوچستان یا لرستان چه گناهی کرده اند که حتی کتب کمک درسی هم ندارند
💬 پاسخ
مری : تروخدا ترو به هرچی میپرستید لغو کنید یا حداقل بزارید فقط ترمیم دوازدهم چه علاقه به اذیت کردن دانش اموزا دارید؟داریم میمیرم‌نتایج بیاد خودم از پل‌میندازم پایین واقعا شما تو خانواده های ما بزرک نشدین که تحت فشار باشین؛)
💬 پاسخ
هدی مهدیان پور زاده : میگن ۱۰تیر کارنامه میاد من تصحیح کردن نمره هام خوب بود اگر بد تصحیح کرده باشن خودکشی می کنم قاتل من شماهایید
💬 پاسخ
امیر مهدی : بنظرم تاثیر معدل فقط مختص به سال دوازدهم و پشت کنکوری ها باشه اتفاقا خیلیم خوبه ولی اینکه سه سال رو گذاشتن و فرصت ترمیم و غیر ممکن کردن واقعا ظلمه
💬 پاسخ
نازنین پ در پاسخ به امیر مهدی: امیر مهدی جان لطفا چرت نگو برادر،تاثیر هر سه سال باید برداشته شه!
💬 پاسخ
ستایش z در پاسخ به امیر مهدی: دقیقا اینکه بدونی یازدهمم باید ترمیم کنی و باز سال بعد هردو پایه رو درکنار دوازدهم واقعا سختهه و همین فشارش روی آدم تاثیر خیلی بدی داره. اگه کنکور و دوازدهم باهم باشه خیلی بهتره حتی نه با تاثیر ۵۰ درصد کمتر
💬 پاسخ
زهرا محمدی در پاسخ به امیر مهدی: نظر من هم همینه باید فقط معدل دوازدهم تاثیر داشته باشه اگر فقط معدل دوازدهم تاثیر داشته باشه خیلیم خوبه
💬 پاسخ
زهرا محمدی در پاسخ به امیر مهدی: اره به نظرم باید فقط معدل دوازدهم تاثیر داشته باشه و به هر کس دو بار فرصت ترمیم معدل بدن اینجوری واقعا عالی میشه ولی اگر تاثیر معدل لغو بشه و عمومی برگرده به کنکور چجوری دروس عمومی سه سال رو برای کنکور بخونیم ؟ من خودم پشت کنکور هستم و چند سال دروس عمومی رو باز هم نکردم
💬 پاسخ
فاطمه کریمی مهر : سلام از ما ک گذشت ولی نابود شدیم استرس صد برابر شد سر هر امتحانی صد بار مردم و زنده شدم تو رو خدا جمع کنید چقد هزینه کردیم برا کتاب تشریحی الان هیچ جونی نمونده برا کنکور جمع بندی کنیم داغون شدیم رفت 😭😭😭
💬 پاسخ
فاطمه عورکی : کاش تاثیر معدل فقط واسه دوازدهم باشه پنجاه درصد و پنجاه درصد دیگه هم کنکور باشه اینجوری خیلی بهتره
💬 پاسخ
فاطمه زارع : اگر فقط یک ذره روح و روان جوانان و نوجوانان کشور براتون مهمه فقط یییککک ذره این طرح کوفتی رو بردارین , من به شخصع جسمی و روحی داغونم . واقعا این فشارو کم کنید تروخدا همین جوری هم تو این وضع داریم اذیت میشیم یخرده به فکر ما هم باشید ما چه گناهی کردیم که تو ایران به دنیا اومدیم؟
💬 پاسخ
امیر محمد عسگری : کاملا موافق لغو این طرح هستم
💬 پاسخ
ایلیا قندیلی : این طرح عالیه واقعاً دلیل مخالفت عده ای رو درک نمیکنم اینکه دروس عمومی هر سال رو همون سال رو امتحان نهایی بدیم خیلی راحت تر از کنکوره کنکور 10 پله سخت تره فقط تنها ایرادی که دارم بهش تاثیر داشتن درس هایی مثل سلامت و بهداشت هویت اجتماعی انسان و محیط زیست تاریخ و جغرافیا اینارو بردارید
💬 پاسخ
ماهان لطفی در پاسخ به ایلیا قندیلی: استرس بچه ها مضاعف شده، کسی که پشت کنکور باشه باید ۳۰ تا امتحان نهایی بده، عملن هم برای دانش آموزا کار سخت شده هم پشت کنکوری ها؛ این دو مورد تنها گوشه ای از معضلات این طرح هست
💬 پاسخ
Reyhaneh : چه بسیار تقلب هایی که شد و مدیران حوزه نادیده گرفتند چه بسیار حق هایی که از ما خورده شد حذف کنید و عمومی هارا به کنکور برگردانید
💬 پاسخ
مایا مژگان راد : و بالاخره... امیدوارم که موفق بشیم و از شر امتحان نهایی خلاص شیم
💬 پاسخ
مبین یزدانی : کنکور با همه نواقص اش خوبیش این بود یبارکی آدم رو میکشت ولی نهاییا آدم رو زجرکش میکنن سطح سوالات هم داره سال به سال نزدیک کنکور میشه همه ماها دچار وسواس و کمالگرایی شدیم و حتی نمره 19 که میشه 95 درصد نمره ایده آل هم اشکمونو در میاره لطفا مارو ازین منجلاب نجات بدین
💬 پاسخ
سید علی قاضی : اگه لغو نشه دلیلی واسه ادامه زندگی ندارم
💬 پاسخ
مایا مژگان راد در پاسخ به سید علی قاضی: نه فقط تو خیلیا دیگه ندارن... اما بیا واقع بینانه فکر کنیم(: قبول نمیکنن. ختم کلام...💔 الکی الکی داریم خودمونو امیدوار میکنیم..
💬 پاسخ
محمد متین : یکم فکر کنین میبینید که خیلی بهتر از زمانی که طی ۳ ساعت کل اینده فرد رقم میخوره. وحداقل سال دوازدهم لازم نیست دینی و عربی وزبان دهم یازدهم بخونین !
💬 پاسخ
علی عطاالهی : تو حوزه ما دانش آموزی که صفر بود به چشمای خودم دیدم از پشت سریش همه برگه رو پر کرد و قبول شد
💬 پاسخ
مهسا اسکندری : الان خاهر من دیپلم ۹۸ چجوری یازدهم و دوازدهم ترمیم کنه همزمان ؟!
💬 پاسخ
Narjes jokar : توی این سن و سال شدیم یه ادم افسرده، عصبی ، روانی ، خل و چل. هر روز باید منتظر باشیم چه بلایی سرمون میارن به اسم عدالت اموزشی. ناااااااابود شدیم. حیف جوونیمون بخدا
💬 پاسخ
زهرا غلامی : تروخدا این تاثیر لعنتی رو لغو کنید...باورکنید نه تنها به دانش آموز کمکی نکرد بلکه فشار وحشتناکی رو به ما تحمیل میکنه... به خاطر خدا این عذاب رو بس کنید
💬 پاسخ
الهام محمدنژاد : الان حذف بشه مصوبه تکلیف کنکوری های 403 که مثل موش آزمایشگاهی بودن براتون چی میشه :) کاش قبل از طرح دادن این مصوبه اول بعد عواقبش فکر میکردن امیدوارم برداشته بشه این مصوبه ناعادلانه این وسط کنکوری های 403 براتون مثل مهره بودن
💬 پاسخ
یک شخصی : شاید باورتون نشه . اگه تاثیر کعدل حذف شه عمومیا برمیگررده خوندن امتحان اسونه یا بشینی ۵۰ درس ادبیات برا کنکور بخونی ؟ عربی به اون سختی و دینی؟ وضع همه یکیه ماهم دولتی خوندیم و معلم درست و حسابی نداشتیم پس بجای چسنالع رو درستون کارکنین .
💬 پاسخ
علیرضا جعفری : آقا این تاثیر معدل رو لغو کنید دیگه اع یکم وجدان داشته باشید از شانس من بدبخته بخدا ۵۰ ساله کنکور یخ رواله من اومدم کنکورم بدم با ید ۴۰ تا نهایی بدم دهم یازدهم بابا تو جون هرکی دوست دارید
💬 پاسخ
مھری اسماعیلی : لغو تاثیر معدل کوفتی
💬 پاسخ
ابوالفضل بلیوند : حداقل اگه میخواهید فقط دوازدهم رو بزارید
💬 پاسخ
علی زرینی : خب اگر تاثیر رو بردارن عمومی به کنکور برمیگرده خواهش میکنم اندکی تفکر کنید
💬 پاسخ
امیر مهدی در پاسخ به علی زرینی: عمومی ها با ضرایب بیشتر تو نهایی نسبت به کنکور هستن لطفا کمی فکر کنید .
💬 پاسخ
زهرا محمدی در پاسخ به علی زرینی: واقعا به نظرم فقط معدل دوازدهم باید تاثیر داشته باشه و اینجوری عالی میشه کاش یه کارزار تشکیل میدادند برای حمایت از اینکه فقط معدل دوازدهم تاثیر داشته باشه و فرصت ترمیم معدل هم دوبار باشه اینجوری عالی میشه
💬 پاسخ
علی فریدی : خواهان استیضاح و مجازات وزیر اموزش و پرورش بانی نابودی کل سیستم فرهنگی و اموزشی کشور هستیم.
💬 پاسخ
پریا علیخانی : تاثیر قطعی معدل به هیچ عنوان عادلانه نبوده و نیست همین تقلب هوایی که بین دانش آموزان رد و بدل میشه خودش گویای همه چیز هست
💬 پاسخ
مهسا اسکندری : با این کارتون فقط دارین ما رو محدود میکنید چرا کسی که هیچ تخصص و سوادی تو یک زمینه ندارن باید همچین مصوبه ای رو اجرا کنه که باعث هرج و مرج بشه
💬 پاسخ
حسین رضا تقی پور : جان مادرتون بردارید این تاثیر قطعی رو فکر اون بدبختی رو بکنید که بعدا سرش خورده به سنگ می خواد ادامه تحصیل بده
💬 پاسخ
مهدی یحیی زاده : تنها سود این معدل رو پشت کنکوری هایی بردن که دی ۱۴۰۱ کنکور دادن و تراز بالا گرفتن در صورتی که هم نهایی راحت تری نسبت به ۱۴۰۲ داشتن هم به خاطر تعداد کم شرکت‌کننده ها تونستن کنکور قبلیشون‌ و جبران کنن ولی از اون به بعد به ضرر همه ست
💬 پاسخ
فاطمه صدری : این معدل جون مارو گرفته زندگی رو به ما زهر کرده افسرده شدیم نابود شدیم مگر شما اعتقادی ب خدا و روز قیامت ندارید!
💬 پاسخ
فاطمه حسینی : رسما انگار ما 13تا کنکور داریم تک ب تک امتحانات نهایی و دوتا کنکور دیگه چی ازمون میمومنه؟بدادموننن برسیننننننن لطفاااااا
💬 پاسخ
آنا مولایی : برای سال ۱۴۰۴ هم هست یا سال های بعد؟؟؟
💬 پاسخ
نرگس آقایی : سلام لطفا این تاثیر معدل لعنتی رو بردارید و یکم به فکر دانش آموزای این مملکت باشید . کجای این تاثیرمعدل کوفتی عدالت آموزشیه؟ یکم دلتون به حال ماها بسوزه.
💬 پاسخ
امیرمهدی بسته آهنگ : تروخدا لغو کنین بخدا التماستون میکنم😭😭😭
💬 پاسخ
مایا مژگان راد : بچه ها یعنی حذف میشه این مصوبه؟؟
💬 پاسخ
ریحانه مرادی در پاسخ به مایا مژگان راد: نه واقعا مگه اینکه سال های بعد حذف بشه به نظرت با وجود این همه مافیا و موسسه که فقط به فکر جیب خودشون هستن میزارن تاثیر معدل حذف بشه ؟ معلومه که نه تازه گردش مالیشون چند برابر شده دارن کیف میکنن کی دلش به حال من و تو میسوزه؟
💬 پاسخ
جعفر جمشیدی : تاثیر 100 درصد معدل معنی نداره در کشوری با این جمعیت مگر اینکه سطح امتحانات خیلی سخت بشه نه مثل الان اب دوغ خیاری نمره بدند.....شاید تعاد 20 ها بیشتر از تعداد صندلی ها باشه ، این بحث ها چرت و پرته
💬 پاسخ
رضا ظ در پاسخ به جعفر جمشیدی: معلومه نه دانش آموزی نه از ده کیلومتری مدرسه رد شدی
💬 پاسخ
محمد صالح حیدرتبار : درود بر شما هم میهنان، از شما خواهشمندم اگر با ما همفکر هستید بیایید و برای دگرگونی هرچند کوچک همکاری کنیم: https://www.karzar.net/90222 (کارزار درباره درس عربی می‌باشد)
💬 پاسخ
امیرعلی رضایی : اگر نمیدونه کسی الان بگم که ای دهم یازدهم حتی اگر امسال بیست هم گرفته باشی باید سال بعد ترمیم کنی که تراز بهتر بدن بهت فرض کن یازدهمی ، 11 تا نهایی ، به علاوه کنکور و آزمونهای نهایی دوازدهم. چه شود. دهم که بدتر. سال کنکور 30 تا آزمون. ......
💬 پاسخ
ریحانه بابایی : بابا لطفا بردارید امتحان هارو سخت کردن فشار زیادی رومونههههههههههه بسه دیگه ماهم ادمیم
💬 پاسخ
فاطمه احمدی : برای کنکور ۴۰۳ هم ممکنه لغو کنن یعنی 😭😭😭
💬 پاسخ
امیرعلی رضایی در پاسخ به فاطمه احمدی: متاسفانه خیر ممکن نیست
💬 پاسخ
یک شخصی در پاسخ به فاطمه احمدی: نه برداشته نمیشه بعدم مگه اسکلن بردارن؟
💬 پاسخ
نمایش نظر های بیشتر

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


پیگیری ویژه کارزار

با استقبال بی‌نظیر شهروندان، این کارزار در فهرست پیگیری‌های ویژه قرار گرفت.

ثبت رسمی در دبیرخانه

نامه تأیید امضاهای این کارزار جهت ثبت و پیگیری صادر شد.

بازتاب در روزنامه هم میهن:

درخواست لغو تاثیر قطعی معدل

انتشار پوستر دعوت به امضا در اینستاگرام

انتشار پوستر در اینستاگرام

با توجه به اهمیت این کارزار پوستر آن در اینستاگرام منتشر شد.

مشاهده پست دانلود پوستر

ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: