درخواست رسیدگی به فجایع زیست‌محیطی رخ داده در حوضه آبریز دریاچه اورمیه توسط شرکت کاوه سودا

#حوضه_دریاچه_اورمیه

درخواست رسیدگی به فجایع زیست‌محیطی رخ داده در حوضه آبریز دریاچه اورمیه توسط شرکت کاوه سودا

رئیس محترم جمهور

سلام علیکم؛

احتراما به استحضار می‌رساند شرکت کاوه سودا در سال ۱۳۷۵ در مراغه احداث شده است؛ این کارخانه تصفیه‌خانه ندارد، پسماندهای آن به میزان ۱۳۰۰ تن در روز به روش غیر اصولی در موسی‌دره‌سی مراغه دفن می‌شود و پس‌آب شدیدا آلوده آن با EC بالای ۲۰۰/۰۰۰ میکروزیمنس و حجم ۸۰۰۰ متر مکعب آب‌های زیرزمینی منطقه را آلوده نموده؛ ده‌هزار هکتار از باغات و زمین‌های کشاورزی مراغه و بناب را از بین برده است و باعث افزایش چشمگیر سرطان گوارش در روستاهای مسیر منتهی به دریاچه شده و نهایتا هم وارد دریاچه اورمیه می‌شود.

در واحدهای تولیدی، نمک به کربنات سدیم تبدیل می‌شود که روش تولید آن ارزان‌ترین و آلاینده‌ترین روش می‌باشد که در سده ۱۸ مرسوم بوده و الان منسوخ شده است. کارگران در تماس با مواد شیمیایی و استنشاقی خطرناک بوده و بدون استانداردهای ایمنی و بهداشتی بکار گرفته شده و در کمتر از یکسال به بهانه تعدیل نیرو با کارکنان جدید جایگزین می‌شوند تا کارخانه مسئولیتی در قبال سلامت آنها عهده‌دار نشود.

بدلیل برداشت غیر اصولی آهک و سیلیس، محیط زیست منطقه با خسارت فراوان روبه‌رو شده و همچنین به جهت عدم وجود زیرساخت‌های کافی همچون راه‌های مواصلاتی، ترافیک‌های سنگین در مسیر تردد ماشین‌آلات سنگین این کارخانه بوجود می‌آید و تصادفات رانندگی و تلفات مالی و جانی را موجب می‌شود. در زمینه برداشت نمک هم کار از استحصال آن گذشته و به نوعی شاهد غارت املاح از شمال دریاچه ارومیه هستیم که شرکت کاوه سودا موجب خشک شدن و پودر شدن نمک‌ها شده و در اثر طوفان‌های نمکی انواع بیماری‌های چشمی، پوستی، ریوی و سرطان را شایع کرده است.

آب مورد نیاز کارخانه به میزان ۸۰۰۰ متر مکعب در روز بدون آن که تصفیه مجدد و بازچرخانی شود، حتی در روزهای کم‌آبی که باغداران و کشاورزان برای آبیاری در مضیقه‌اند و شرایط بحرانی دریاچه اورمیه تمام و کمال از سد علویان برداشت می‌شود.

ما امضا کنندگان، جمعی از دوستداران و فعالین محیط زیست و ساکنین شهرها وروستاهای حوضه دریاچه اورمیه از حضرتعالی استدعا داریم دستور فرمایید یکبار برای همیشه به تخلفات این کارخانه در موارد مطرح شده رسیدگی شود.

با احترام؛ پیشاپیش از دستور مساعدت جنابعالی کمال تشکر را داریم.

رونوشت به:
ریاست محترم قوه قضائیه
ریاست محترم سازمان محیط زیست
مدیریت محترم بحران وزارت کشور
استاندار محترم آذربایجان شرقی
استاندار محترم آذربایجان غربی
ستاد محترم احیا دریاچه اورمیه

⚠️ در متن این نامه ادعاهایی مطرح شده که «کارزار» نمی‌تواند آنها را تأیید یا تکذیب کند و مسئولیت حقوقی آن با نویسندگان و امضاکنندگان نامه خواهد بود.

67%
33 درصد مانده تا ثبت رسمی در دبیرخانه سازمان مخاطب
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 1341 نفر

  • حیدر نجارلو روستای ویدر بخش خرقان زرندیه

  • زین العابدین شکارلو خوی

  • علی مکاری مراغه

  • مهدیه بهادری خوی

  • پارسا حمیدی ارومیه

  • الهام میرزایی اورمیه

  • بهزاد موسوی کشاور میاندوآب

  • Mən haşemi Binab

  • ایاز قربانی مشگین شهر

  • معصومه شکارلو خوب

  • علی نقدی تبریز

  • بهمن نیک نام تبریز

  • سعید افتخاری کوزه کنان

  • اصغر میرزائی کرج

  • مهدی عباس زاده خوي

  • قاسم احمدی اهر

  • رزاق علی نژاد میاندواب

  • رحیم عباچی تبریز

  • امیرحسین سلامی مراغه

  • رویا مرادیان تبریز

  • مهدیه نجفی تهران

  • عیسی حمیدی تبریز

  • رضا قوشاچایلی قوشاچای

  • ashkan sabzi اورمیه

  • سارا عیوضلو ارومیه

  • رضا حاجی حاتم لو تبریز

  • فریبا شکارلو نقده

  • محبوبه مددزاده تبریز

  • فاطمه سلطان مرادی خانقاه

  • علی باباپور اورمو

بحث و گفتگو

علی آرگینی : در کشور ما توسعه هیچ وقت پایدار نبوده و نیست و اثری به جز آلودگی هوا و خاک و آب و صوت و نور و میکروپلاستیک ها و تهدید سلامتی انسان و سایر موجودات زنده و از بین رفتن محیط طبیعی نداشته . زمین محیطی هست که تنها خانه و ماوای ماست ، در کل کیهان . جایی هست که تمام ژن های ما در طول میلیون ها سال در اون انتخاب شده اند یعنی مادر ماست . برای انسان هیچ جا ، هیچ جا و مطلقا هیچ نقطه ای در کیهان مثل زمین نیست ، حتی اگر دارای آب و شرایط زیست باشه . الکی نگردید . چون این محیط طبیعی زمین بوده که ما رو شکل داده . تمام تور و پود بدن ما متعلق به زمینه . تنها مادر ابدی ما انسان ها اینجاست . نیاکان ما که ژن اون ها در ما هم وجود داره ، در این محیط طبیعی که شما دارید با انواع آلودگی های مختلف ناشی از صنایع نابودش می کنید ، زندگی کرده اند . انسانی که الان به رشد صنعت خودش می باله تا کمتر از ۲۰۰ سال دیگه طبق پیش بینی استیون هاوکینگ با همین صنعت و تکنولوژی خودش را نابود خواهد کرد . با هوش مصنوعی و بمب هسته ای و ... همین الان هم با ایجاد انواع آلودگی های هوا و صوت و نور و ریزپلاستیک ها، محیط زندگی رو برای خودش و همه موجودات زنده دیگر از بین داره می بره . لطفا از کارزار ما در مورد مقابله با یکی از انواع تخریب محیط زیست به نام آلودگی نوری که اثرات بسیار بدی روی سلامتی و طبیعت آسمان شب می گذارد حمایت بفرمایید . https://www.karzar.net/118160
💬 پاسخ
علی آرگینی : در کشور ما نمونه توسعه پایدار وجود ندارد . بنابراین من با این توسعه کاملا مخالفم . توسعه مد نظر اینها یعنی تخریب محیط زیست ، محیط زندگی ما . شاید بعضیا فکر کنند من شعار میدم اما اگر این درک به وجود می آمد که محیط زیست شعار نیست ، محیطی هست که تنها خانه و ماوای ماست ، در کل کیهان . جایی هست که تمام ژن های ما در طول میلیون ها سال در اون انتخاب شده اند یعنی مادر ماست . برای انسان هیچ جا ، هیچ جا و مطلقا هیچ نقطه ای در کیهان مثل زمین نیست ، حتی اگر دارای آب و شرایط زیست باشه . الکی نگردید . چون این محیط طبیعی زمین بوده که ما رو شکل داده . تمام تور و پود بدن ما متعلق به زمینه . تنها مادر ابدی ما انسان ها اینجاست . به چه قیمتی واقعا دارید این تنها مأمن و مادر و خانه خودمون رو از بین می برید ؟؟ به قیمت کمی سود و پول ؟ خنده داره کاش این پول لعنتی و این حرص وجود نمی داشت . آیا میلیون ها سال اجداد ما با پول زندگی کردند ؟؟ آیا این همه گونه زنده با پول زندگی می کنند ؟؟ خیر ، نیاکان ما که ژن اون ها در ما هم وجود داره ، در این محیط طبیعی که شما دارید با انواع آلودگی های مختلف ناشی از صنایع نابودش می کنید ، زندگی کرده اند . انسانی که الان به رشد صنعت خودش می باله تا کمتر از ۲۰۰ سال دیگه طبق پیش بینی استیون هاوکینگ با همین صنعت و تکنولوژی خودش را نابود خواهد کرد . با هوش مصنوعی و بمب هسته ای و ... همین الان هم با ایجاد انواع آلودگی های هوا و صوت و نور ، محیط زندگی رو برای خودش و همه موجودات زنده دیگر از بین داره می بره . لطفا از کارزار ما در مورد مقابله با یکی از انواع تخریب محیط زیست به نام آلودگی نوری که اثرات بسیار بدی روی سلامتی و طبیعت آسمان شب می گذارد حمایت بفرمایید https://www.karzar.net/118160
💬 پاسخ
ناشناس ناشناسی : خواهشاً چند ثانیه از وقتتون رو بزارید و این https://www.karzar.net/123073 کاراز رو امضا کنید تا به اوضاع را خراب شهر ما رسیدگی کنن ممنونم که امضا میکنید❤️
💬 پاسخ
پژمان شیبانی : حمایت شد شما هم حمایت کنید سازمان مردم نهاد سپهرگان عزیز، کارزار شما با عنوان «اعتراض به فعالیت کارخانه تجارت نسوز سپاهان و درخواست ابطال سایر مجوزهای صادره برای صنایع آلاینده محیط زیست» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/97376 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید. #منفعل_نباشیم عدم دریافت پیامک/لغو11
💬 پاسخ
سعید ا : سلام، از کارزار شما حمایت شد، لطفا از کارزار ما حمایت کنید https://www.karzar.net/120329
💬 پاسخ
ناشناس ناشناس : ⭕️کارزار درخواست لغو #فوری تأثیر معدل در کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها و بازگشت کنکور به شیوه گذشته (تستی) https://www.karzar.net/118661 #نشربدید ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟣درخواست لغو تأثیر قطعی معدل از مجمع تشخیص مصلحت نظام https://www.karzar.net/119634
💬 پاسخ
سعید مهرایی : درود هموطن گرامی! کارزار شما امضا شد. خواهشمندم کارزار 59586 با موضوع درخواست بازنگری در پرونده ساخت و ساز غیر قانونی در بافت تاریخی تجریش و همچنین کارزار 75954 با موضوع درخواست تدریس ورزش باستانی به عنوان ورزش ملی در مدارس را حمایت نمایید.
💬 پاسخ
پریا گرایی نیا : https://www.karzar.net/118782 صدای مارو برسونید:)
💬 پاسخ
دکتر محمدزُهَری : با درود و آرزوی موفقیت شما. از کارزار شما حمایت شده است. لطفا با وارد کردن کد کارزار ما : 107786 در باکس بالای صفحه ی جستجوی کارزارها ، یا جستجوی لینک کامل کارزار ما : https://www.karzar.net/107786 از تلاش های ما و همکارانمان در خصوص درخواست به حقِ شامل شدن کادر بهداشت و درمان از طرح تعطیلات ۲ روزه ( همچون سایر کارکنان دولت ) حمایت فرمایید. با سپاس.
💬 پاسخ
پورتقی بیت الله : از زمان ایجاد این کارخانه خطرناک و مهلک ۱- بیماریهای گوارشی در منطقه چند برابر شده ۲-بیماریهای شیمی درمانی و سرطانهای مخلتف دامن اکثریت مردم منطقه رافراگرفته است ۳- کلیه در ختلن نابود شدند و یا درحال نابودی هستند ۴- حیوانات از جمله پرندگان و گنجشکان در حوزه دریاچه سد اسید کربنات کاوه زندگی می کنندکلا ازبین رفته اند ۵- آبی که حقابه زمین بکر منطقه بوده و همچنین حقابه حیاط دریاچه ارومیه میباشد را ازبینبرده است
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


سلب مسئولیت

در متن این نامه ادعاهایی مطرح شده که «کارزار» نمی‌تواند آنها را تأیید یا تکذیب کند و مسئولیت حقوقی آن با نویسندگان و امضاکنندگان نامه خواهد بود.

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: