⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ درخواست آزادی امیرحسین مقصودلو (امیر تتلو)
◻️ درخواست جلوگیری از بسته شدن مجموعه ورزشی کوثر
◻️ درخواست اجرای اصلاح در تأثیر قطعی معدل در کنکور

اعتراض به کاهش سن جذب ه‍یئت علمی از۴۵ سال به ۴۰سال

#سن_جذب_هیئت_علمی

اعتراض به کاهش سن جذب ه‍یئت علمی از۴۵ سال به ۴۰سال

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
«استاد باید سرشار از عشق به اسلام و انقلاب و غرور ملی و دینی باشد.»

جناب آقای دکتر پزشکیان
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
ریاست محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

همان ‌گونه که مستحضرید، بنا بر مصوبه هیئت عالی جذب -مورخ ۳ مرداد۱۴۰۳- شرط سنی متقاضیان با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی، برای احراز جایگاه هئیت‌علمی، از ۴۵ سال به ۴۰ سال کاهش یافته است که به نظر می‌رسد این مصوبه، بنا به دلایلی که در ذیل خواهد آمد، موجب تضییع حق گروه زیادی از دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری می‌گردد.
امضاکنندگان این نامه، با توجه به دلایلی که مشروحاً به عرض می‌رسد، خواستار لغو این شرط بوده و از حضرت‌عالی خواهشمندند نسبت به بررسی مجدد مصوبه و درنظرگرفتن حقوق این گروه از دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری و برگرداندن شرط سنی ۴۵ سال، حداکثر مساعدت و همکاری را مبذول و دستورات مقتضی را صادر فرمایید.

۱. نظر به توصیه‌های موکد مقام معظم رهبری و توجه به نقش اثرگذار و بی‌بدیل استادان دانشگاه در حرکت و شتاب علمی کشور و تأکید ایشان بر به‌کارگیری نیروهای کارآمد و فعال در رساندن کشور به جایگاه مرجعیت علمی در منطقه و جهان، با اجرای این مصوبه بسیاری از نیروهای متخصص و متعهد و دارای شایستگی‌های اخلاقی و علمی، امکان حضور در این جایگاه و ارائه خدمات ارزشمند آموزشی و پژوهشی را از دست خواهند داد.

۲. از سویی گروهی با تکیه بر قانون سابق و شرط سنی ۴۵ سال برای مدرک دکتری، تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری گرفته و با صرف زمان زیاد در انجام مطالعات و پژوهش‌ها، برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی نموده و گام در این راه نهاده‌اند که به یک‌باره و در میانه راه، مصوبه جدید، آینده شغلی و برنامه‌ریزی مطالعاتی و پژوهشی ایشان را با چالش‌ها و مشکلات جدی روبه‌رو کرده‌است. به بیانی دیگر، امکان عضویت در هیئت‌علمی با ۴۵ سال سن، یک حق موجود برای دانش‌آموختگان دکتری تا پیش از مصوبه مربوطه بوده و این مصوبه حق مکتسبه موجود و یا در آستانه ایجاد بسیاری از دانش‌آموختگان و دانشجویان وقت دکتری را تضییع می‌نماید.

۳. اجرای این مصوبه، با ایجاد روحیه ناامیدی و بی‌انگیزگی، زمینه را برای مهاجرت طیف وسیعی از نخبگان و سرمایه‌های انسانی که سال‌های زیادی را برای دستیابی به نتایج علمی و پژوهشی صرف نموده‌اند، فراهم ساخته و بسیاری از این‌ فرهیختگان و دستاوردهای آنان را در خدمت کشورهای دیگر قرار می‌دهد.

۴. اتخاذ این تصمیم و کاهش شرط سنی برای جذب در هیئت‌علمی در سال ۱۴۰۳، موجب می‌گردد تا جامعه جوان علمی کشور اعم از دانشجویان و دانش‌آموختگان به انجام فعالیت‌های پژوهشی سطحی سوق داده شوند و از پژوهش‌های بنیادین و اساسی که زمان‌بر و نیازمند صرف وقت و دقت بسیار است، منصرف گردند که منجر به تنزل سطح کیفی و شتاب‌زدگی در مطالعات پژوهشی خواهد بود.

۵. بحران «بیماری همه‌گیر کرونا» و درگیری همه‌جانبه جامعه با پیامدهای ناشی از آن، بر مطالعات پژوهشی دانشگاهی نیز بی‌تاثیر نبوده است؛ از آن جمله می‌توان به ایجاد وقفه یا طولانی‌تر شدن روند تعریف و تصویب پروژه‌ها، تأخیر در تأمین مواد و جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز و همچنین طولانی شدن فرایند داوری مقالات اشاره کرد. افزون بر این، محدودیت دسترسی به آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، عدم حضور جامعه آماری در پروژه‌های انسانی و بسیاری مشکلات دیگر را می‌توان برشمرد که در پی بروز این همه‌گیری، تشدید نیز شده و عملاً یک شکاف زمانی دوساله را در دست‌یابی به اهداف تحقیقاتی ایجاد نموده است. در نتیجه در عمل بسیاری از دانش‌آموختگان دکتری، بازه زمانی دوساله‌ای را از دست داده و در فارغ‌التحصیلی‌شان تعویق افتاد و پس از دانش‌آموختگی نیز با شرط سن ۴۰ سال در عمل فرصت عضویت در هیئت‌علمی را نیز از دست می‌دهند.

۶. مصوبه جلسه هیئت‌عالی جذب سال۱۴۰۳، کاهش شرط سنی ۴۰ سال برای عضویت در هیئت‌علمی عملاً با بند ۴ اصل سوم قانون اساسی که دولت جمهوری اسلامی را مکلف به تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار و تشویق محققان ساخته، در تضاد است. در سابقه تاریخی بزرگان بسیاری بوده‌اند که در سن پس از ۴۰ سالگی موفق به اخذ دکتری شده و سپس به عضویت هیئت‌علمی درآمده و در زمره محققان بزرگ و برجسته کشور قرار گرفتند. محروم کردن جامعه از نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان بالای ۴۰ سال در دانشگاه‌ها و نیز محروم ساختن دانشجویان از تدریس این دانش‌آموختگان که چه بسا در میان آنان محققان و پژوهشگران ملی و برجسته نیز قرار داشته باشند، جفایی غیرقابل‌جبران به علم و دانش در ایران خواهد بود.

خاطرنشان می‌گردد که مصوبه هیئت‌عالی جذب در مورد کاهش سن عضویت در هیئت‌علمی، با اعتراض و پیگیری دانشجویان و دانش‌آموختگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال ۱۳۹۸ و در این وزارتخانه لغو شده و شرط سنی برای عضویت در هیئت‌علمی به ۴۵ سال بازگشته است. همچنین شرط سنی برای استخدام با مدرک دکتری در دستگاه‌های دولتی نیز طبق قانون خدمات کشوری، ۴۵ سال در نظر گرفته شده ‌است. این در حالی است که علی‌رغم وجود «تبصره جلسه ۲۳۳ هیئت‌عالی جذب، مورخ ۵ مرداد ۱۳۹۸، مبنی بر مجاز بودن دانشگاه‌ها در بررسی و تأیید پرونده متقاضیان تا سن ۴۵ سال که دارای صلاحیت‌های علمی خاص هستند، همچنان عموم متقاضیان بین ۴۰ تا ۴۵ سال، حتی افراد با سوابق علمی ارزنده، در اولین مرحله توسط هئیت‌اجرایی جذب دانشگاه‌ها از فرایند جذب حذف شده و حتی برای بررسی پرونده به گروه‌های تخصصی در دانشکده‌ها معرفی نمی‌شوند‌.‌ از این رو به‌نظر می‌رسد این تبصره نه تنها به رفع تبعیض کمکی نکرده است، بلکه تنها زمینه را برای اعمال سلیقه دانشگاه‌ها فراهم ساخته و صرفاً برخی افراد ذی‌نفوذ در هیئت‌رئیسه یا هئیت‌امنای دانشگاه‌ها امکان استفاده از آن را دارند و تعداد بسیاری از متقاضیان توانمند و دارای صلاحیت‌های علمی، حتی فرصت شرکت در مصاحبه و ارزیابی‌‌های تخصصی را از دست داده‌اند.

از این رو گروهی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طی نامه‌ای به ریاست وقت مرکز جذب اعضای هیئت‌علمی در دولت گذشته، با تشریح مشکلات به‌وجودآمده، خواستار بررسی و لغو این دستورالعمل شدند که متأسفانه این درخواست با وجود دلایل متقن و پیگیری‌های انجام‌شده، تاکنون نادیده گرفته شده ‌است.
بدون شک، حضرت‌عالی مستحضرید که لغو این مصوبه می‌تواند روحیه امید را در میان محققان و پژوهشگرانی که پس از سال‌ها تلاش علمی، دستاوردهای ارزشمندی کسب نموده‌اند، زنده کند و از موج فزاینده مهاجرت نخبگان و سرخوردگی و یاس ایشان بکاهد.

لذا امضاکنندگان این نامه، از محضر جناب‌عالی تقاضا دارند، در راستای برقراری عدالت اجتماعی و به‌منظور رفع مشکلات زیادی که با اجرای این قانون پیش روی دانش‌آموختگان این وزار‌تخانه قرار گرفته ‌است، دستور فرمایید تا تدابیر‌ لازم برای لغو این مصوبه و بازگشت شرط سنی جذب اعضای هئیت‌علمی به ۴۵ سال اتخاذ گردد.
آرزوی قلبی همه ما آن است که افرادی متخصص و متعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران و دارای شایستگی‌های علمی و اخلاقی برجسته، موفق به احراز صلاحیت جذب در جایگاه هئیت‌علمی دانشگاه‌ها شوند و بیش از پیش در راه رشد و تعالی کشور عزیزمان گام بردارند.

سلامتی و توفیق روز افزون جناب‌عالی و دیگر دلسوزان نظام را از درگاه ایزدمنان خواستاریم.

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 879 نفر

  • حمید شریف

  • رضا شهبازی

  • پریسا شهبازی

  • فردین زندی

  • میلاد زارع منش

  • صادق شهبازی

  • حسین بابازاده

  • مصطفی خزایی

  • احسان نصر

  • مریم شیرخانی

  • هدی چنارانی

  • محمد حسین کرمی

  • زهره یارمحمدی

  • میثم نصیری

  • مهتاب مهرجو

  • هیوا باباصفری

  • ناهید محمودی

  • سامره مقدم حسینی

  • رامین قاسمزاده

  • ساره هاشم

  • غلامرضا خسروی

  • سحر انواری

  • سید مجید موسوی

  • طیبه عبدلی

  • منصوره حاتمیان

  • محسن خسروی

  • نادیا حاجی عزیزی

  • الهه دارائی

  • مهسا وحیدپور

  • سونا سمائی

بحث و گفتگو

ب. شکیبا : اینجور که معلوم هست با اعمال کردن شرط دیگری، بدتر شد. طبق صحبت دوستان در جذب قراره از شهریور شیوه امتیاز دهی به این صورت باشد که در فراخوان هر رشته ای آن شخصی که کمترین سن را دارد ۱۰ امتیاز بگیرد.
💬 پاسخ
روح الله : بخاطر کرونا شش سال اتمام رساله من طول کشید بخاطر روش مصاحبه با نماینده‌هایی که همه کرونایی بودند و همکاری نمیکردند. خود دانشگاهها مرخصی سالانه بدون درج سنوات میداد. بعد الان چهل سالگی چجوری میشه دکتری گرفت با کدوم پشتوانه مالی و زندگی!؟
💬 پاسخ
تقی نژاد : مگه سقف سنی برای دکتری ۴۵ سال نبود!؟ باز انتخابات تموم شد کردید ۴۰ سال!؟ اون همه کنکور بابد بگذرونیم مخارج زندگی باید کار هم بکنیم پشمه عدالت شعاری‌تون!!!! کنکور دبیرستان رو پولکی گروید فقط بچه مایه‌دارها رتبه خوب میارند چند سال، استخدام هم طبقاتی کنید کسیکه دغدغه مالی نداره فقط کنکور و درس و کار خیر رو استخدام کنید! دوستان یک پویش توی فارس‌من درست کنید در برابر بی‌عدالتی!
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: