اعتراض به بخش‌نامه ۳۰۶۱/۵۰۰/د وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ممنوعیت آزادسازی تعهدات خدمت فارغ‌التحصیلان

#آزادسازی_مدرک_علوم_پزشکی

اعتراض به بخش‌نامه ۳۰۶۱/۵۰۰/د وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ممنوعیت آزادسازی تعهدات خدمت فارغ‌التحصیلان

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان
رئیس جمهور محترم ملت ایران

موضوع: اعتراض به بخش‌نامه ۳۰۶۱/۵۰۰/د وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ممنوعیت آزادسازی تعهدات خدمت فارغ‌التحصیلان

با سلام و عرض احترام؛

بدین وسیله به استحضار شما می‌رسانیم در هفته گذشته و در روزهای پایانی دولت سیزدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخش‌نامه ۳۰۶۱/۵۰۰/د را مبنی بر ممنوعیت آزادسازی و تبدیل تعهدات خدمت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ نموده است. به نظر می‌رسد این بخش‌نامه به علت سوبرداشت وزارت‌خانه از متن رأی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۵۶۳۷۰۵ (۸ خرداد ۱۴۰۳) می‌باشد. ما جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی لازم دانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در خصوص این بخش‌نامه به اطلاع حضرت عالی برسانیم.

حق آموزش رایگان مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی برای تمام عموم ملت ایران به رسمیت شناخته شده است. مطابق با قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۲۶مهر۱۳۵۸ و آیین‌نامه ماده ۷ این قانون در تاریخ ۱۲خرداد۱۳۵۹، دانشجویان دوره‌های روزانه از تسهیلات رایگان آموزشی بهره‌مند می‌شوند. این دانشجویان در صورتی که نتوانند یا نخواهند تعهدات خدمت مرتبط به تحصیل رایگان را انجام دهند، این حق را دارا خواهند بود که با پرداخت هزینه معادل، مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه متبوع دریافت کنند و شرطی برای اعمال حق فوق قائل نگردیده است. مصوبه جلسه هشتاد و هفتم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۰۸مهر۱۳۶۵ نیز در پشتوانه اجرای این قانون تصویب گردیده است. بر اساس اصول ۱۳۸ و ۱۷۰ قانون اساسی، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های اجرایی نمی‌توانند در تضاد با متن یا روح قوانین تنظیم شوند و قدرت مشروط یا تخصیص نمودن حقوق جاری در قوانین را ندارند. همچنین قابل ذکر است که این بخش‌نامه تناقضات حقوقی با اصل ۱۶۹ قانون اساسی دارد. بخش‌نامه ابلاغ شده توسط وزارت‌خانه اعلام می‌دارد که از تاریخ ابلاغ بخش‌نامه، هیچ‌یک از فارغ‌التحصیلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حق آزادسازی تعهدات خدمت را به وسیله پرداخت هزینه نخواهند داشت. همانطور که مشخص است این بخش‌نامه به طور دقیق با متن صریح قانون در تناقض بوده و خلاف حقوق و قوانین وضع‌شده برای ملت ایران است.

دغدغه دیگر نسل جوانی که شما را حامی و یاور خود می‌داند، آسیب‌هایی است که چنین تصمیمات و بخش‌نامه‌هایی به زیرساخت‌های آموزشی و علمی-پژوهشی کشور وارد می‌سازد. اخبار خودکشی جامعه دستیاران علوم پزشکی نشان از وضعیت تأسف‌بار زندگی این قشر تلاشگر دارد. علاوه بر این، نسل امروز، نسل دهه ۸۰ و ۹۰، ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی-اجتماعی خاص خود را دارد و باید در برابر این نسل با ملاحظات و دقت بیشتری به سیاست‌گذاری پرداخت. این نسل در پایان دوره نوجوانی خویش به گستره وسیعی از اطلاعات و فرصت‌های جهانی دسترسی دارد و اشتیاق و میل بسیار کمتری برای ورود به مقاطع دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی از خود نشان می‌دهد. تصمیمات غیرکارشناسی در وضع آیین‌نامه‌های آموزشی در نهایت باعث خواهد شد که آسیب جبران‌ناپذیری به بدنه علمی-پژوهشی کشور و جایگاه ایران در حوزه تولید علم که یکی از اولویت‌های مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بوده است، وارد شود. خوشبختانه قانون‌گذاران ملت ایران در طول تاریخ معاصر جمهوری اسلامی بسیار آینده‌نگر بوده‌اند و مسیر را برای اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و تعالی و ارتقای جایگاه علمی کشور روشن نموده‌اند. مطابق با آیین‌نامه ماده ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۱۲خرداد۱۳۵۹، دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر خارج از کشور را دارند، می‌توانند تعهدات خدمت خود را بعد از اتمام تحصیل به انجام برسانند. همچنین قانون برنامه توسعه هفتم نیز بر کسب مرجعیت علمی و به‌کارگیری دانش و فناوری دانشگاه‌های برتر جهان تأکید نموده است. از شما تقاضا داریم به منظور بقای بهره‌مندی از تجربیات جهانی در حوزه علم و پژوهش کشور، این مسیر را با لغو چنین بخش‌نامه‌های غیرقانونی هموار سازید.

در نهایت مطابق اصل ۱۹ قانون اساسی، تمام مردم ایران از حقوق مساوی برخوردار هستند. اگر در سال‌های اخیر، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بر اساس قانون تأمین امکانات و وسایل تحصیل اطفال و جوانان مجلس شورای اسلامی، حق آزادسازی و تبدیل تعهدات خدمت خود را به وسیله پرداخت هزینه تحصیلی داشته‌اند، تا زمانی که این قانون پا برجا است، تمامی مردم ایران باید از این حق برابر برخوردار باشند.

جناب آقای رئیس جمهور، چنین تصمیمات متضاد با قوانین کشور همواره باعث دلسردی جامعه و از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی نظام حکمرانی شده است. شما بهتر از هر کسی می‌دانید که امروز ایران ما بیش از هر زمان دیگری به اجماع و یکپارچگی دولت و ملت نیاز دارد. ما به عنوان جوانان این مرز و بوم که همواره در راه اعتلای ایران عزیز کوشش نموده‌ایم، از حضرت‌عالی تقاضا داریم که صدا و دغدغه‌های ما را با گوش جان بشنوید و با دستورات لازم، این بخش‌نامه را لغو نموده و حق قانونی آزادسازی تعهدات خدمت به وسیله پرداخت هزینه تحصیلی را برقرار و جاری سازید. یقین داریم که با حمایت‌های شما، می‌توانیم در مسیر پیشرفت و توسعه کشور گام‌های مؤثری برداریم. با قلم تدبیر خود جامعه دانشگاهی را در مسیر توسعه مرزهای دانش و فناوری و سرافرازی ملت ایران حفظ بنمایید.

پیشاپیش از توجه و عنایت حضرت‌عالی کمال تشکر و سپاس‌گزاری را به عمل می‌آوریم.

70%
30 درصد مانده تا قرار گرفتن در لیست پیگیری ویژه کارزار
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 21034 نفر

  • محمدرضا زاهدی

  • لیلا ذوالفقاری

  • سحر پوراسد

  • فرامرز بزرگی چم

  • حمیدرضا دانا

  • شبنم روان

  • علی حیدرپورکلور

  • امیرحسین یوسفیان

  • نازنین غزنوی

  • سنا فرهادی

  • سامان بیداردل

  • حمید موسی زاده

  • نازنین غزنوی

  • علیرضا دهقانی

  • عیسی کیا

  • زهرا نوروزی

  • نرگس آرام

  • محدثه قولی

  • محمدباقر اوغازیان

  • سبحان توحیدلو

  • امیرحسین ایزدی نظر

  • ساینا وحیدی فر

  • بیتا کاخانی

  • مهتاب حمیدزاده

  • نجمه زارع

  • محمد مهدی عاشقی

  • سیده اسما موسوی

  • وحید محمدی

  • شبنم ورمزیاری

  • حسین درخشان

بحث و گفتگو

سینا کیانی : ببخشید برای رشته های دیگه هم این قانون صدق میکنه؟ مثل هوشبری؟ من دوسال طرحم رو به این امید دارم تمام میکنم که مدرکم رو آزاد کنم یعنی چون منطقه ۳ بودم باید ۶ سال دیگه کار کنم؟ بعد بیمارستان دولتی و خصوصیش فرقی نداره؟
💬 پاسخ
اردشیر آریایی نژاد : https://www.karzar.net/150816 درود از شما میهن پرستان تقاضا دارم که این کارزار را امضا کرده و پخش کنید
💬 پاسخ
کیان ارجمندی : بشینید تا لغوش کنن. گوته رو الکی پلمپ نکردن. اون وقت بیان اینو لغو کنن که راحت از کشور بریم؟ پزشکیان گفته وضعیت ایرانو بهتر میکنم نگفته میذارم زرتی از ایران برین.
💬 پاسخ
محمد مهدی فرجی : الان این قانون همه رشته های علوم پزشکی رو شامل میشه؟ هم لیسانس هم ارشد؟ یعنی مثلا یکی برای ارشد بیوشیمی بخونه بازم مدرکش رو نمیتونه بخره؟ آخه برای این رشته ها که کار نیس بخواد تعهدش رو تموم کنه
💬 پاسخ
زهرا جمشیدی : تمامی قوانین عطف به ماسبق نمیشه چطور این قانون شامل حال دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی باید بشه که بدون خبر داشتن از این قانون این راه رو انتخاب کردند؟حداقل برای کسانی که جدید الورود هستند ک با اطلاع از این بخشنامه باید چنین چیزی اعمال بشه نه مایی که اون موقع که تعهد خدمت قابل خریداری بود گفتند که بقیه ترم های باقی مونده رو بعدا میخرید نگران نباشید!!!!
💬 پاسخ
ن حسینی : ما وقتی با رتبه سه رقمی کنکور پزشکی زدیم فکر نمیکردیم قراره سال ها اسیر دولت باشیم با حقوق کمتر از سوفور شهرداری بخواهیم کار کنیم و اجازه مطب نداشته باشیم و ... ما پزشکان آن زمان بدون اینکه این قوانین وجود داشته باشد رشته پزشکی را انتخاب کردیم. الان که تحصیلمون تمام شده و دستمون بسته است و طرح هم رفتیم میگن باز باید ۱۴ ساااال واسه دولت کار کنین!!! حق خرید هم ندارید! خرید یعنی من تمام پول مالیاتی که شما فکر میکنین برای تحصیل من دادین رو به دولت برگردونم و مدرکم رو آزاد کنم... این چه ایرادی داره؟!!!
💬 پاسخ
نیلوفر احتشام : مفت و مجانی درس خوندن موقع خدمت که میشه میخوان فلنگو ببندن!!! امیدوارم قبول نکنند!!
💬 پاسخ
امیرحسین امیری : واقعا نمیفهمم مگه هدف به خدمت گرفتن پزشک نیست؟ خب پولو بگیرین باهاش به پزشک دیگه که رو به خدمت بگیرین! اگه ۱/۵ میلیارد جیرینگی و نقد برای به خدمت گرفتن پزشک با حقوقای ناچیزتون کافی نیست، پس رک و پوست کنده بگین زندانی گیر آوردیم مفت کار بکشیم ازش
💬 پاسخ
اصغر عبداللهی : با سلام و عرض ادب امیدوارم تمامی مخالفین این کارزار و اقوام دور و نزدیکشان دچار انواع و اقسام سرطان های بدخیم شوند تا حدی که آرزوی مرگ کنند عزت زیاد
💬 پاسخ
محمد عظیمی : دوستان لطفا در نظر داشته باشید این بخشنامه صرفا مربوط به رشته پزشکی نیست کل رشته های علوم پزشکی رو شامل میشه.پرستاری، مامایی،سم شناسی،اتاق عمل، ویروس شناسی، هماتولوژی،بیوشیمی،شیمی دارویی، بهداشت و ...
💬 پاسخ
سینا هاشمی : باید کلا کل دانشجوها متعهد بشن وبا هم دست از کار بکشن
💬 پاسخ
پرستو مقیمی در پاسخ به سینا هاشمی: دقیقا اگر کار نکنیم شاید یه تغییری ایجاد بشه
💬 پاسخ
شهاب علی پور : برای تحصیل یک پزشک چند برابر دیگر رشته ها مثل مهندسی خرج نمیشه و در ضمن دانشجویان پزشکی از سال چهارم تحصیل در حال کار برای دولت هستند و باری از دوش کادر درمان بیمارستانها برمیدارند. این جدا از 2 سال طرح اجباری در روستاها با حقوق ناچیز و هزاران مشکل است. دیگه از جون یک پزشک چه میخواهند. کسانی که فکر میکنند مالیات دادند چرا این مالیات را از فارغ التحصیلان دیگر رشته ها طلب نمیکنند چرا مالیات خود را از شهرداری و راه سازی و بیمه ها نمیخواهند. فقط برای تحصیل پزشکان مالیات داده اید؟
💬 پاسخ
نرگس علوی : قانون های یک شبه و بدون کارشناسی و تحلیل درست از مشکلات و علل اون فقط کشور را به سمت تباهی پیش خواهد برد. به جای بررسی درست علت مهاجرت فقط با اعمال قوانین کارشناسی نشده جامعه را به سمت خطرات جبران ناپذیر سوق می دهند. گیریم چند سالی هم نسل سوخته قبلی را تحت فشار این قانون به اجبار نگه داشتید. فکر ورودی های جدید را کرده اید که با این قوانین احمقانه چه افرادی و با چه توان ذهنی وارد این رشته خواهند شد و سلامت آینده فرزندانتان به دست چه کسانی با چه توان علمی ای خواهد بود؟؟!!!!! نتایج قانون احمقانه قبلی مبنی بر افزایش ظرفیت رشته پزشکی بدون زیرساخت جمع این دو حماقت (افزایش ظرفیت بدون پشتوانه آموزشی و عدم امکان آزادسازی مدرک) برابر است با مرگ کیفیت درمان در آینده ای نه چندان دور!!!
💬 پاسخ
محمد دانشمند : با سلام اگر در مقام‌مقایسه هم باشد دانشجویان روزانه در ثورتی که بخواهند تعهداتشون رو بخرند باید چند برابر دانشجوی پردیس و شبانه همان دانشگاه هزینه کنند. این نشان می دهد که حتی برای دانشجویان شبانه و پردیس هم دولت میزان زیادی هزینه می دهد پس چرا کسی با آنها کاری ندارد. الان هم اگر قانون بیان کند که مثلا فلان مقدار برای این دانشجو هزینه شده و فارغ التحصیل بتواند هزینه این آموزش را به دولت بپردازد، چرا نباید تعهداتش آزاد شود؟
💬 پاسخ
ظاهر بلوچ شیرزائی : https://www.karzar.net/143579 از کارزار شما حمایت کردم لطفا از کارزارم حمایت کنید ممنون میشم همراهی ام کنید تشکر ثوابی در راه خدا براتون میشه اجرکم عندالله کارزار دانشگاه فرهنگیان است
💬 پاسخ
آریا منصوری در پاسخ به ظاهر بلوچ شیرزائی: ممنون ازت،منم حمایت کردم ازتون👏🏼👏🏼
💬 پاسخ
ا چاوشی : آموزش رایگان در قانون اساسی یعنی آموزش اولیه. آموزش دانشگاهی در آمریکا هم رایگان نیست. بلکه به صورت بورسیه به دانشجویان قابل داده میشه و در ازاش تعهدات مناسب گرفته میشه. نه که رایگان بیاید درس بخونید بعدم برید به آمریکا و اروپا خدمت کنید. کاش یه سری دانشگاههای مهندسی مثل شریف هم قوانینش سختگیرانه تر میشد که نشه محل پرورش استعدادها برای خدمت به دیگر کشورها....
💬 پاسخ
میناحسین نژاد در پاسخ به ا چاوشی: برای تحصیل شما هزینه نشده . بعدم قرار بود پول رو بدیم این هزینه هم ک میگید پدر من و پدربزرگ من و تمام خانواده من کردند . ما خدمت هم به مردم کردیم . تو برای این مملکت چه کردی . به علاوه ما می‌خواستیم هزینه رو پرداخت کنیم .علاوه بر همه اینها ما نخبه های مملکت هستیم . کسی ک دولتی درس خونده با شما باید فرقی کنه
💬 پاسخ
نسرین عبادیان در پاسخ به ا چاوشی: خب بروند زندگی خودشان هست مگه برده هستن که نتونن برن؟؟؟؟
💬 پاسخ
ا چاوشی در پاسخ به نسرین عبادیان: این زندگی خودشان را با پول مردم ایران ساخته اند. هزینه واقعی تحصیلشونو و جریمه ای بابت اینکه جای یک نفر را که به کشور خدمت میکرد را گرفته اند در دانشگاه، بدهند بعد هر جا میخوان برن.
💬 پاسخ
نیلوفر احتشام در پاسخ به میناحسین نژاد: خخخ .نخبه🤣🤣🤣🤣 اگه هرکس با چهارتا تست زدن و معدل کشکی میشد نخبه ، پس ایران پر از نخبه است برا همین آمریکا دنبال تسخیرشه🤣🤣🤣🤣 پزشک عمومی حتی بلد نیست درست و حسابی یه آمپول بزنه یا رگ پیدا کنه ، دارو هم باید برگرده تو کتاب دنبالش !!! خدایا چی حساب کردین خودتونو آخه 🤣🤣🤣🤣
💬 پاسخ
سید محمود موسوی : آزادسازی تعهدات خدمت فارغ‌التحصیلان با پول یک ظلم آشکار بود ... که الحمدلله برداشتن ان‌شاءالله باید تلاش کنیم تمامی اشکالات سیستمی کشور عادلانه بشه
💬 پاسخ
یونس میرزاده : اتفاقاً وقتی دارید از سهمیه و امتیازات استفاده میکنید باید تعهد طرح رو هم داشته باشید اجرای طرح رو هم باید با اولویت مناطق محروم قرار بدن و البته همون استان محل تحصیل
💬 پاسخ
لاله در پاسخ به یونس میرزاده: اون طرحرو همه میرن یونس بحث الان سر اینه که چرا بچه منطقه ۳ باید تقریبا بیست سال برای دولتی که نه امنیت جانی نه مالیش رو تامین میکنه کار کنه بعد اونی که باباش پولدار انتقالی از خارج میاد نه تعهد داره نه هیچی ،بحث اینه یونس
💬 پاسخ
سعید محمدی در پاسخ به لاله: اونی که منطقه محروم قبول شده با رتبه ی بدتری قبول شده و خودش موقع انتخاب رشته با آگاهی به این تعهد قبول کرده که تعهد منطقه محروم رو بره. مناطق محروم هم به پزشک و ماما و... نیاز دارن، نمیشه بگیم چون من دکتر شدم پس نباید برم منطقه محروم! ثانیا هم از لحاظ مالی هم برای طرح در منطقه محروم حقوق و مزایای بیشتری در نظر گرفته شده. امنیت جانی هم کجا در خطره؟ اونا هم کنار بقیه دارن زندگی میکنن دیگه. محل اسکان و... هم براشون در نظر گرفته شده
💬 پاسخ
ز میم را در پاسخ به لاله: خب واسه اینکه اونی که از خارج هست تحصیلش رایگان نیست پولش رو دولت نمیده.
💬 پاسخ
راشد بن حمید النعیمی : فکر کردین پرستار قدرتی نداره؟؟ ما شاید نتونیم درمان کنیم ولی بیمارتون خواهیم کرد....
💬 پاسخ
امین بزری : میلیارد ها تومن هزینه تحصیل امثال شما که با سهمیه های مختلف مثل شاهد و مناطق و.... پزشکی خوندین رو ما بدیم تا شما برین آمریکا و انگلیس خدمت کنید ؟! چه ضلم بزرگی ...
💬 پاسخ
فاطمه زهرا شیرودعلیخان در پاسخ به امین بزری: خواسته ما هم این هست که در قبال آزادسازی مدرک، هزینه‌ها رو پرداخت کنیم. مثل وزارت علوم و رشته‌های غیر پزشکی. با اجرای درست عدالت در حق همه رشته‌ها. در ضمن، "ظلم" درست هست نه "ضلم". 🙏🏻
💬 پاسخ
سارا شهرجردی در پاسخ به امین بزری: کاش حداقل اونقدری سواد داشتی که املا ظلم رو درست بنویسی تا بتونی درباره قشر تحصیل کرده و اتفاقا مظلوم جامعه علوم پزشکی نظر بدی, بیسواد عقده ای.
💬 پاسخ
علی سروری در پاسخ به امین بزری: میلیارد ها تومان خرج دانشجویان وزارت علوم هم میشه . اما چرا راجع به اونا چیزی نمیگید ؟ رایگان میتونن مدرک رو آزاد کنن اما دانشجوی علوم پزشکی باید ۱۰ برابر هزینه ای که براش شده بپردازه.حداقل منطق میگه وقتی بخشنامه ای میدن عطف به ما سبق نکنن و از ورودی جدید اعمال کنن که دانشجو با چشم باز انتخاب کنه
💬 پاسخ
سارا شهرجردی در پاسخ به امین بزری: کاش اونقدر سواد داشتی که بخوای قبل از اینکه درباره قشر «مظلوم» و تحصیل کرده علوم پزشکی نظر بدی، املا کلمه ظلم رو درست مینوشتی..کدوم مالیات؟ کدوم خرج؟ سه سال تمام به خاطر کرونا آموزش ها انلاین و بی کیفیت بوده.
💬 پاسخ
ابراهیم صفری : بله اموزش براساس قانون اساسی رایگان است.ولی نه اینکه مامالیات بدیم شما دکتربشین بعد عوض خدمت به ما برید به اعراب واروپایی ها خدمت کنید.لطفا امضانکنید.
💬 پاسخ
عادله افسری در پاسخ به ابراهیم صفری: ببینید دوست عزیز . این قانون مربوط به کل رشته های علوم پزشکی است . افرادی که هنگام ثبت نامشان بهشون گفته شده میتوانید تعهدات را تبدیل کنید . با هزار امید و آرزو درس خوندن . لزوما مهاجرت نیست. عده ی کثیری بر می‌گردن به کشور و بهتر از قبل خدمت می‌کنند. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموند ما باید از تکنولوژی کشور های پیشرفته استفاده کنیم.
💬 پاسخ
شکوفه رکابی در پاسخ به ابراهیم صفری: اگر شرایط و حقوقمون مثل جنابعالی عالی بود ما هم از خدامونه تو مملکت خودمون بمونیم ولی متاسفانه تا بخور بخور شما تموم نشه شرایط همینه
💬 پاسخ
الیاس همتی در پاسخ به ابراهیم صفری: جناب به نظر من ذهنیت شما و دیدگاه تون مشکل داره وقتی میگید مالیات بدیم طرف بره دکتر شه. انگار مشکل خاصی با این افراد دارید و یا زمانی که میگید به اعراب و اروپایی ها خدمت کنند کاش میشد یکم دست از خودخواهی بردارید و خودتون رو جای اعضای کادر درمان قرار بدید و اینکه امیدوارم روزی متوجه بشید برای پیشرفت در علم و هر زمینه ای باید با جهان در ارتباط بود
💬 پاسخ
یک شهروند منصف در پاسخ به ابراهیم صفری: اصلا بحث رایگان بودن نیست. بحث اینه که بر اساس،قانون هر کس،که نمی خواهد یا نمی تواند، تعهدات آموزش،رایگانش را بگذراند، بتواند هزینه خرید تعهدات را بر اساس قانون بدهد و مدرکش را آزاد کند. نه اینکه خرید تعهدات به صورت کلی فارغ از اینکه این رشته کار دارد یا نه یا این فرد توانایی تحصیل در دانشگاههای بالاتر و برگشت به کشور را دارد، بی دلیل ممنوع شود.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ثبت رسمی در دبیرخانه

نامه تأیید امضاهای این کارزار جهت ثبت و پیگیری صادر شد.

ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: