اعتراض به تغییر عنوان دکترای پزشکی به دکترای حرفه‌ای

#حمایت_پزشکی_عمومی

اعتراض به تغییر عنوان دکترای پزشکی به دکترای حرفه‌ای

بسمه تعالی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رئیس محترم سازمان نظام پزشکی

نمایندگان محترم عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

رئیس محترم انجمن علمی پزشکان عمومی

با سلام؛

شاغلین رشته پزشکی عمومی به عنوان خط مقدم درمان، متشکل از انسان‌های فرهیخته‌ای هستند که با همت فراوان و تلاشی ارزشمند، از بین هزاران نفر داوطلب در این رشته پذیرفته شدند. گروهی از شایسته‌ترین جوانان که طی سال‌ها آموزش دیدند و آزمون‌های صلاحیت‌سنجی را نیز در دو مرحله‌ی طاقت‌فرسا که در صورت عدم موفقیت در این مراحل، احتمال تغییر مقطع برایشان وجود داشت، با موفقیت سپری نمودند. آنان مجموعاً هفت سال در چهارده ترم روزانه فعال بودند و حدود یکصد و بیست شب نیز حضور شبانه‌روزی به عنوان کشیک آموزشی داشتند. همچنین حدود دویست و نود و چهار واحد درسی را با موفقیت طی نمودند. آنان هم از نظر ساعات حضور در دانشگاه و هم از نظر تعداد واحد، از دانشجویان مقطع پی‌اچ‌دی سایر رشته‌ها، حضور فیزیکی و فعالیت عملی بیشتری داشتند. لازم به ذکر است فارغ‌التحصیلان مقطع پی‌اچ‌دی از نظر ما ارزش والا و جایگاه علمی خود را دارند و تأکید می‌نماییم از این نامه، اعتراض به جایگاه علمی این رشته‌ها برداشت نشود.

قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، پزشک عمومی صلاحیت علمی برای تدریس در دانشگاه‌ها را تا حد استاد تمام به علت داشتن مدرک دکترای پزشکی دارا بود.

بعد از انقلاب، تحت تأثیر اقدامات حاج حسین فرج‌الله دباغ ملقب به عبدالکریم سروش که گفته می‌شود ایشان بدواً دانشجوی ناتمام دوره دکترای داروسازی بوده است، بدون هیچ مستندی که اکنون موجود باشد، عنوان دکترای پزشکی به دکترای حرفه‌ای تغییر یافت.

ارزش علمی مدرک پزشکی عمومی برای حضور در مجامع علمی کاملاً از بین رفت و فارغ‌التحصیلان این رشته به طور دائم از جوامع علمی کنار گذاشته شدند.

قطعا تصدیق می‌فرمایید از اخذ دیپلم تا انتهای دوره‌ی پی‌اچ‌دی در رشته‌های مختلف غیر پزشکی، دانشجو ملزم به سپری کردن محتوای حداکثر حدود دویست و ده واحد درسی حضوری و بعضاً غیرحضوری و حتی ساعات حضور بعضاً اختیاری در دانشگاه است. اما در دوران تحصیل پزشکی عمومی این میزان، حدود دویست و نود و چهار واحد درسی با حضور کاملاً اجباری تعریف شده که با مبنای نظام سالی واحدی، ارزش علمی رشته‌ی پزشکی عمومی در مقایسه با مدرک پی‌اچ‌دی مشخص می‌شود.

اما تنها دستاویز تغییر ناحق و نانوشته‌ی تغییر عنوان دکترای پزشکی به دکترای حرفه‌ای، صرفاً عدم وجود مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در طول دوره‌ی تحصیل پزشکی عمومی بوده است.

زیان‌هایی که پزشکان عمومی از این تغییر متحمل شدند فراوان است و حذف از محافل علمی، عدم امکان ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های دلخواه فوق دکترا، بی‌انگیزگی در فعالیت به عنوان طبیب عمومی و آسیب‌های معیشتی و اجتماعی از آن جمله است.

جالب اینکه از ساختار و مستندات این تغییر عنوان هیچگونه مدرکی مشاهده نشده است.

به دنبال این تغییر عنوان، ابتدا آیین‌نامه جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها تغییر کرد و طی آن حداکثر ارتقاء علمی طبیب عمومی از درجه استادی به درجه مربی محدود شد. اگرچه طبق رای دیوان عدالت اداری، این آیین‌نامه فاقد حیات حقوقی و یک آیین‌نامه صرفاً توافقی است اما آسیب خودش را تا حد ممکن ایجاد نمود.

اندک اندک ابتدا دانشگاه آزاد و سپس برخی دانشگاه‌های دولتی نیز در دانشنامه پزشکان عمومی، از عبارت دکترای حرفه‌ای بجای دکترای پزشکی استفاده کردند.

ورود به دوره‌های تخصصی پزشکی که قبلاً به سادگی و تقریباً داوطلبانه انجام می‌شد، بعد از این تغییر عنوان، شکل کنکوری گرفت و ماجراها ایجاد نمود و حوزه‌ی اختیارات طبیب عمومی محدود و محدودتر شد و در بسیاری از دانشگاه‌ها، تدریس دروس مرتبط با سلامت به سایر رشته‌ها واگذار شد.

چه هدفی از این تغییر عنوان بجز سقوط آزاد جایگاه علمی پزشکی عمومی مد نظر بوده است؟

لازم به ذکر است در زمان تصدی وزارت خانم دکتر دستجردی، طی صورتجلسه‌ای جایگاه مدرک پزشکی عمومی در وزارت بهداشت مابین کارشناسی ارشد و پی‌اچ‌دی قرار گرفت که به هیچ عنوان تأمین‌کننده آسیب و ستمی که به اعتبار علمی مدرک پزشکی عمومی وارد شده، نمی‌باشد.

در نهایت پزشکان عمومی امضاکننده ذیل از شما مقامات محترم تقاضا دارند با تمام تلاش خود این اقدام مخرب حیثیت پزشکی یعنی تغییر عنوان دکترای پزشکی به دکترای حرفه‌ای را که با توجه به دوره‌ی هفت ساله این رشته در کشور جمهوری اسلامی ایران از ابتدا فاقد مستند و اشتباه بوده، ابطال کنید و جایگاه علمی مدرک تحصیلی دکترای پزشکی عمومی را به مرتبه ارزشی دکترای علمی رشته‌ی پزشکی یعنی همان جایگاهی که از قبل داشته، تغییر دهید.

93%
7 درصد مانده تا ارسال به رسانه‌ها و پیگیری از مسئولین
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 4668 نفر

  • محمد امین اصغرزاده تهران

  • امین زکی زاده اهواز

  • رضا گلدوزیان مشهد

  • اردوان بهرامی شیراز

  • میلاد مجاهد همدان

  • حمیدرضا باقری تهران

  • میلاد هوشمند تهران

  • مریم شجاع بیرجند

  • فاطمه سپهوند خرم آباد

  • Amirali Azabdaftari تبریز

  • فاطمه رستگار شیراز

  • Eghbal Seydi جوانرود

  • محمد صدیق غفاری تربت جام

  • آیسان نصیبی خوی

  • صدرا مولایی مشهد

  • ایمان طاهری بندرعباس

  • عرفان مقدم شیراز

  • رضا اسکندری مرجین تبریر

  • شادی صیامی کرمانشاه

  • عادل طاهرخانی تاکستان

  • سیما موسوی تبریز

  • سعید سعیدنیا تهران

  • فرزان اکبری رشت

  • زهرا محمدی تهران

  • محب حسین کرج

  • وظیفه شناس مشهد

  • مهرداد عزبدفتری

  • مجتبی حسین پور تبریز

  • پویان رحیمی تالش

  • میلاد ویسی کرمانشاه

بحث و گفتگو

محسن رضایی : حمایت ازکارزارواردات خودروهای باکیفیت خارجیwww.karzar.net/۱۴۳۳۵۸
💬 پاسخ
مریم بهاری : با سلام من یک دانشجوی دکتری پی اچ دی هستم. ابتدا عرض کنم اگر دانشجویان پزشکی اعتراضی به عنوان مدرکشون دارند چرا اسم بقیه رشته ها رو میارند!! هدف از تحصیل کسب علم و آگاهی است و در نهایت بدونیم چطور صحبت کنیم و احترام به دیگران بگذرایم.. در ثانی شما چه اطلاعی از فشارهای یک دانشجوی پی اچ دی دارید که ۱ سال و نیم واحدهای سنگین ۴ سال پرفشار مشغول تحقیق و پژوهش و نگارش پایان نامه بسیار سنگین و چاپ مقالات ای اس ای برای دفاع هست.. ما جمعا ۱۱ سال درس میخونیم که قابل قیاس نیست...
💬 پاسخ
رضا گلدوزیان در پاسخ به مریم بهاری: نظام تحصیلی ایران سالی واحدی است از دیپلم تا انتهای دوره ی پی اج دی حدود۲۰۶ واحد واز دیپلم تا انتهای دوره ی پزشکی حدود۲۹۴ واحد ارائه می شود ونیز دانشجویان دوره های پی اچ دی اوقات فراغت بسیارزیادی دارند که پزشکی این را ندارد و...
💬 پاسخ
مجید سعیدی : کارزار با عنوان «درخواست اعمال نمره منفی بواسطه سوابق احکام قضائی در ثنا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/126637 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید. #منفعل_نباشیم
💬 پاسخ
علی پروین : فرق است بین عالم و دانا ، یک استاد مکانیک خودرو که تجربی یاد گرفته داناست ولی عالم نیست عالم کسی است که مرز دانش را با چاپ مقاله علمی معتبر جابجا کند در دکتری phd , واحدها همه نظری است حال آنکه در پزشکی حرفه ای خیلی از همون 298 واحد عملی است یعنی در راستای دانا شدن است نه عالم شدن !!! طول سنوات تحصیل را دقت کنید در پزشکی حرفه ای شش تا هفت سال و در دکتری phd ,حداقل ۱۱ سال است (۴ سال کارشناسی ، ۲ ارشد , حداقل ۵ سال دکتری که گاها به هشت سال میکشد بعلت کار پژوهشی و زمان بر بودن آن ) هرچند مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید !!!!
💬 پاسخ
نازنین بابایی : من نمیدونم نویسنده ی مقاله چندساله است ولی به نظر میاد زیاد باتجربه نیست و هول و هراس از به حقانیت رسیدن حقوق بعضی رشته ها در تصویب مقطع دکترای حرفه ای در ایران، رو داره. دکترای حرفه ای مقطع تحصیلی هست نه تیتر.‌ مثل دندان. دارو ، دامپزشکی و فیزیوتراپی مقطع دکترای حرفه ای دارند. خوبه در سطح جهانی یه بررسی درمورد رشته های دیگه داشته باشید و اینقدر موجب عقب ماندن نظام سلامت در سطح بین الملل نشید. درضمن اطلاعاتتون درمورد پی اچ دی کاملا اشتباهه و خوبه بدونید پزشک عمومی معادل ارشد رشته های علوم پزشکی هست که حدود ۷ و سال نیم با پایان نامه های دشوار و کنکور ناپیوسته و سختی که اون وسط برگزار میشه بسیار دشوارتر از پزشک عمومی هست.‌ دوستان ما خودمون سالها علوم پزشکی تحصیل کردیم (اونم دانشگاه های سطح الف اونم با رتبه از منطقه۱) و درسطح خوابگاه، دانشکده و بیمارستان از نزدیک همه ی رشته ها رو دیدیم. خداییش از بعد علوم پایه که شده فرمالیته و از سال چهار که استاجر میشین و تو راهروها بیکار و علاف ول میچرخین یا می پیچونید کدوم عمل شاقی رو انجام میدین؟ رقابت همیشه تو کلاس بین ۳ نفر هست و بقیه ول معطلند، نه پایان نامه ای، نه سخت گیری امتحاناتی. اینا روضه ها رو برای کسی بخونید که بیرون گود وایساده و گول بخوره. بعضی ها قشنگ معلومه واسه هر چیزی صندلی پزشکی رو تصاحب کردن بجز عشق به خدمت درمانی و مفید بودن.
💬 پاسخ
امیرحسین علیوند : من دانشجوی پی اچ دی روابط بین الملل دانشگاه تهران هستم. در دوران تحصیلم مجبور به اخذ مدرک آیلتس شدم، چندین مقاله علمی پژوهشی نوشتم که در ژورنال های جهانی چاپ شده، سختی رشته من در قیاس با با پزشکی خیلی زیاد تره ، و قطعا درگیری با مسائل کلان جهانی، قدرت های بزرگ تحولات نظام جهانی بسیار پیچیده تر از پزشکی است. به نظر من پزشکی عمومی با کارشناسی ارشد برابر است و پی اچ دی رشته من با فوق تخصص پزشکی برابر است. و اصلا نباید برای پزشک عمومی از عبارت دکتر استفاده کرد چون دکتر برای فیلسوف صاحب نظر بکار میرود و پزشک عمومی صاحب نظر علمی نیست.
💬 پاسخ
حسین ذبیحی : من بعنوان عضوی کوچک از جامعه پرستاری ازمسئولین‌می خواهم با حمایت از پزشکان عمومیدمثل کشورهای پیشرفته مانندانگلستان؛قانون پزشک محله‌وپزشک خانواده اجرا وبیمارابتدا باید به پزشک عمومی مراجعه و درصورت لزوم وبا مستندات به رده بالاتر پزشکی(متخصص)مراجعه نماید.
💬 پاسخ
عزت مریوانی : عنوان بهتر هست به پزشک عمومی تغییر یابد که بیماران با اگاهی بیشتری پزشکان را انتخاب کنن‌. دکترای حرفه ای یک اصطلاح من درآوردی هست و هیچ بینشی به مراجع عام نمیدهد. از وزارت فخیمه بهداشت درخواست تغییر عنوان به عبارت وزین پزشک عمومی را داریم‌
💬 پاسخ
سلیمان گراوندی : خب پزشکان عمومی در هیچ حیطه ای تخصص لازم و کافی ندارند . یعنی توان علمی برای ارائه‌ی فرضیه علمی و تولید دانش و مقاله را ندارند.
💬 پاسخ
رضا گلدوزیان در پاسخ به سلیمان گراوندی: نخبه ترین افراد کشور معمولا وارد رشته ی پزشکی می شوند و بعد ممکن است به زیر شاخه های تخصصی هم بروند اینکه می فرمایید احاطه بردانش ندارند احتمالا شما تصور صحیحی از علم و دانش ندارید .دوست عزیز خریدن مقاله از کافی نت یا شرکت های مختلف با اصل دانش متفاوت است .
💬 پاسخ
علیرضا جعفری : بهترین کار این هست که همه ی رشته های بالینی رو تبدیل به دکتری حرفه ای ۷ ساله کنند و هر کس تمایل به پژوهش داشت دکتری تخصصی هم در تکمیل آن بخواند.
💬 پاسخ
مینا ا : دوره دکترای پزشکی، به شدت فشرده شده هست، با کاراموزی های عصر و شب، حذف تعطیلات تابستانه و عید و بین دروس ارائه میشه تا ظرف مدت کوتاه تر پزشک اماده شه، اگر بنا به ارائه واحد فقط صبح باشه و با تعطیلات،۲۹۰ واحد پزشکی رو باید طی ده سال و بیشتر میگذروندیم جالب اینجاست در اکثر کشورا کاربرد واژه دکتر برای غیرپزشک رو هم درست نمیدونن، خنده داره که بعضا تنها و تنها در ایران دکترای پزشکی رو فقط به علت فشرده بودن محتوی ارائه شده، در حکم ها و .... به درستی در نظر نگرفتن، کشور عجایب هستیم
💬 پاسخ
ه. ایران در پاسخ به مینا ا: در کدام کشور ها دقیقا؟ اصلا دکترای عمومی در هیچ جا دنیا وجود خارجی نداره و شناخته شده نیست علتش هم مشخصه در ثانی دکترا عمومی معادل ارشد هم نمیتونه باشه برای همین هست پزشک عمومی در هیچ جا دنیا نه میتونه مهاجرت کاری کنه نه حتی تحصیلی مثل سنوات تحصیل در ایران.. سواد ندارید لطفا خزعبلات تحویل ندید
💬 پاسخ
یک هموطن در پاسخ به مینا ا: اطلاعات شما در مورد کلمه دکتر اشتباه است.درجات علمی رتبه بندی دارد.اینکه واحد‌های علوم پزشکی زیاد و سخته حرفی نیست
💬 پاسخ
مینا ا در پاسخ به ه. ایران: نمیدونم چرا پاسخ جامع من زده نشد، بعد پاسخای عجیب غریب زده میشه از سمت سایت انگار ملاک کوتاه بودن نظر هست و حتی به توهم شدید نداشتن صاحب نظر هم ارجح است این مورد مثالش که امریکا!! حتی برای همسر رییس جمهورشون هم استفاده از واژه دکتر رو، چون پزشک نبودن، درست نمیدونستن رسانه هاشون البته بحث اصلی سر این نبود، بحث سر این هست که فقط در ایران، قضیه برعکس شده و از طرف کسایی که دوبار در هفته کلاس میرن، توهم و حرفای عجیب شنیده میشه در مورد مدرک پزشک که تعریف مدرک دکتری هست!! در مورد بقیش هم که حرفایی زدید که مرغ بریونی صدای خندش میاد نه تنها پزشک عمومی هم مهاجرت کاری داره، هم مهاجرت تحصیلی، بلکه هم برای ادامه خود رشته پزشکی، هم برا مدرک معادل پی اچ دی(تبدیل به md-phd)، هم برای کاری مهاجرت داره دیگه تو این دوره که فتصله اظلاعات یه سرچه، حرفای راننده خطی میرداماد زدن مایه خجالته، این که حتی سواد سرچم نمیخواد، سرت تو جامعه باشه سیل مهاجرت پزشک اسن چند سال همه جا صداش هست:)) در مورد عقل و نظرات فصیحانه دیگه ام، همین بس که بقیه جاها نه تنها پزشک عمومی هست، بلکه به جز اون مراجعه اولیه فقط به پزشک عمومی مجاز هست!! :)) تو رو اگه اونجا راه بدن، بخوای بری دکتر فقط یه هفته تو نوبت پزشک عمومی میمونی:)) واقعا با این سطح سواد و اطلاعات عمومی اکه شما دکترا گرفتید بگید که مایه شرممون باشه این کلمه:)) به جا این کارا و نظرات چرت نوشتن اگه سرتون تو کار خودتون بود اینقد مایه ابروریزی نبودی با این مدرک!! امان از دانشگاه پیام نور
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: