درخواست توقف جاده‌سازی جدید کاکرود به پرچکوه

#محیط_زیست_گیلان_سرسبز

درخواست توقف جاده‌سازی جدید کاکرود به پرچکوه

ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان

با سلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند، ما جمعی از ساکنین و دوستداران محیط زیست منطقه کاکرود، نسبت به طرح احداث جاده جدید از مسیر کاکرود - جیرچشان - پرچکوه (در منطقه‌ای کوهستانی و بکر)، عمیقاً نگران و معترض هستیم.

همان‌طور که مستحضرید، مسیر ساخت جاده جدید به دلیل دارا بودن طبیعت بکر، کوهستانی و پوشش گیاهی متنوع از جمله باغات فندق و گل گاوزبان، از اهمیت زیست‌محیطی و اقتصادی بالایی برخوردار است. این منطقه به عنوان یک زیستگاه طبیعی برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری محسوب می‌شود و نقش مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی منطقه ایفا می‌کند.

احداث جاده دوم کاکرود به پرچکوه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تخریب محیط زیست: احداث جاده به طور مستقیم به تخریب پوشش گیاهی، خاک و زیستگاه‌های طبیعی حیواناتی نظیر (خرس، گراز، گرگ، گربه وحشی، خرگوش، روباه، جوجه تیغی، کبک و انواع پرندگان منحصر به فرد) منجر می‌شود و باعث افزایش فرسایش خاک و آلودگی محیط زیست خواهد شد.

• تهدید کشاورزی و باغات: احداث جاده باعث از بین رفتن بخش زیادی از باغات فندق و گل گاوزبان می‌شود که بخشی از آن قدمتی بیش از نیم قرن دارند. عبور و مرور وسایل نقلیه، باعث ایجاد گرد و غبار و آلودگی هوا شده و به محصولات کشاورزی به‌ویژه باغات فندق و گل گاوزبان آسیب جدی وارد می‌کند.

• فرونشست کوه: عملیات ساخت جاده در منطقه‌ای پر از چشمه و گسل‌های زیاد در مسیر، ضمن از بین بردن چشمه‌ها، باعث ایجاد بی‌ثباتی در دامنه کوه‌ها و تپه‌ها شده و به فرونشست و رانش زمین منجر خواهد شد.

• آسیب به منابع آب: احداث جاده می‌تواند به منابع آب زیرزمینی و رودخانه‌های منطقه آسیب رسانده و کیفیت آب آشامیدنی و کشاورزی را کاهش دهد. از جمله آسیب‌های احتمالی در احداث این جاده، تغییر مسیر آب‌های زیرزمینی و چشمه‌هاست که می‌تواند آب آشامیدنی روستای کاکرود را که از منطقه بالای جاده به روستا (گرجی چشمه) منتقل شده، به خطر اندازد.

• افزایش تردد خودرو و آلودگی صوتی: افزایش تردد خودروها در منطقه، باعث افزایش آلودگی صوتی و کاهش کیفیت زندگی ساکنین خواهد شد. این جاده از منطقه‌ای بکر می‌گذرد که مشرف به آخرین منطقه جنگلی درختان راش در دامنه کوه‌های البرز است که در آن علاوه بر وجود درختان چند صد ساله، محل زندگی گونه‌های جانوری کم‌نظیری است و احداث جاده منجر به تخریب جنگل و زیستگاه‌های حیات وحش خواهد شد.

از آنجا که روستاهای بالادست کاکرود تا پرچکوه یک جاده محلی دارد، تقاضای ما این است که به جای ساخت جاده جدید با هزینه بالای مالی و زیست محیطی، جاده موجود تعریض و بازسازی شود.

علاوه بر این، می‌توان با حمایت از کشاورزی ارگانیک و گردشگری پایدار، به توسعه اقتصادی منطقه بدون آسیب رساندن به محیط زیست کمک کرد.

امیدواریم با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، به درخواست ما رسیدگی شود.

با تشکر.

24%
76 درصد باقی مانده تا نمایش ویژه در صفحه اصلی کارزار
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 240 نفر

  • مهدی آقایی

  • ابراهیم آقایی

  • رامین میرزاعلی زاده

  • فرزین فاتح پور

  • محمد قاسمی کاکرودی

  • مرضیه میرزاعلیزاده

  • نصرت باقی زاده

  • عاطفه حسنی

  • ناهید میرزاعلیزاده

  • یاسمن علیزاده

  • ربابه علامی

  • فائزه قاسمی

  • میترا میرزاعلیزاده

  • رقیه میرزاعلیزاده

  • سولماز میرزاعلیزاده

  • كسري قاسمي

  • مریم آزاده

  • منصور حسنی کاکرودی

  • آزاده رضوانی

  • سحر كاظمي

  • پروا علیزاده

  • معصومه خزایی پول

  • امیرحسین زاده کاکرودی

  • ابراهیم نجاریان کجور

  • محسن بابایی

  • مهین غلامی

  • محمد صادق قاسمی کاکرودی

  • شهرام حیدریان

  • سمیه بابایی

  • آذر موسوی

بحث و گفتگو

محمد پارسا قادری : دمت گرم داش. کارزار بنده در رابطه با لغو تاثیر قطعی معدل را حمایت کنید. https://www.karzar.net/155920
💬 پاسخ
ابراهیم اقایی کاکرودی : سلام خدمت همه عزیزان ...دوستان زحمت کشیدن و امضا زدن ولی متاسفانه داستان اینطوری که برای شما تعریف کردن نیست و جاده که جدید احداث شده اصلا از باغ و هیچ جنگل و پوشش‌ گیاهی رد نشده و اتفاقا قبلا همون مسیر جاده بوده و اون عزیزانی که شیپور دست گرفتن فقط به خاطر اینکه مسیر جاده از سمت باغ اینها نرفته شاکی هستن و این کمپين رو راه اندازی کردن ...بهترین هارو براتون آرزو دارم...
💬 پاسخ
ابراهیم بهرامیان : با سلام خدمت شما بنده حقیقتا متوجه این حمایت از محیط زیست و ... نمیشم. چون هیچگونه رعایت و تلاش و حمایتی در این زمینه در منطقه نمیبینم. این کار شما چیزی جز سنگ اندازی در مسیر پروژه جاده ای مناسب و درخور مردم روستاهای کلایه‌پهلو، سلیمان چپر، چشان و پرچکوه نمی‌باشد. از اول هم حمایت از امتداد مسیر سنتی و محلی باغات کاکرود اشتباه بود که احتمالا با همین جور اقدامات اجرا شد. اگر اين جاده موجود مناسب بود بعد این همه سال هیچوقت مردم این روستاها اقدام به ساخت جاده از این مسیر نمی‌کردند. لطفا بذارید کنار این کارهارو. بدرود
💬 پاسخ
محمد بهرامیان پرچکوهی : سلام و درود متاسفانه متن اعتراضی بالا یادآور آن نامه دراز دامن و معترضانه چندین سال پیش است که برخی عزیزان اهالی کاکرود برای دست اندركاران سازمان های بالادست نوشتند و ظاهرا پروژه احداث جاده پرچکوه_لیما با شکست روبرو شد. متاسفانه، درونمایه آن نامه نیز شکوه ای بسیار تند بود درباره عواقب محیط زیستی و منابع طبیعی!!!! از طرفی، چرا با وجود اینکه چندین سال آزگار، روستاهای پرچکوه، چشان، کلایه پهلو و سلیمان چپر به دلیل نداشتن یک جاده مناسب، با انواع و اقسام چالش ها دست و پنجه کرده اند، کسی پیدا نشد تا غم مردمان دیار بالادست را بخورد؛ حالا که یک طرح بسیار عالی جاده سازی در حال انجام است، این همه مخالفت وجود دارد!!؟؟ متاسفانه نامه اعتراضی به گونه ای است که انگار با احداث جاده جدید چشان به کاکرود، همه منابع طبیعی و زیست محیطی منطقه کاکرود نابود خواهد شد!!!!! ⛔متاسفانه همین جاده ای که سال ها قبل احداث شده، آیا دوستان یادتون رفته که با چه بدبختی ها و رنج هایی همراه بود؟؟!!!!! آیا عزیزان یادشون رفته که بهار امسال ماشین آمبولانس بخاطر بی کیفیت بودن جاده کنونی، نتوانست تا پرچکوه بیاید و....!!!!!!!!!! بنظر میاد، طرح جدید احداث جاده از چشان به کاکرود، یک طرح منطقی، بازده و قابل قبول برای همگان است و امیدواریم دلسوزان کاکرود مخالفت نکنند تا این طرح عالی، به ثمر بنشیند🙏🙏🙏🙏
💬 پاسخ
یکی از ساکنان : متأسفانه برخی افراد به خاطر منفعت شخصی و مسائل جزئی مانع رسیدن امکانات حداقلی مثل جاده به روستا های بالادست هستند و این موضوع رو با پنهان کردن نیت اصلی خود در قالب مسائل کلان مثل محیط زیست و ... بیان میکنند کاری که در پروژه جاده لیما به پرچکوه هم انجام دادند و متاسفانه توانستند مدیران محترم محیط زیست را گمراه کنند. سوال این است که آیا میزان آسیب به محیط زیست با احداث یک جاده روستایی بیشتر است یا عواقب نداشتن جاده برای انسان های سخت کوش و بی ادعای آن منطقه ؟ تا به حال چند بار پیش آمده که به دنبال بروز حادثه در این روستا ها، به خاطر نداشتن جاده مناسب ، امکان رسیدن ماشین اورژانس نبوده و نتوانستند به موقع به مصدوم رسیدگی کنند و اخیراً یک نفر به خاطر برق گرفتگی متأسفانه جان خود را از دست داد در صورتی که ماشین اورژانس تا کاکرود آمده بود و نتوانست بالا بیاید. کسانی که این نامه را امضاء می کنید اول از خودتان بپرسید که آیا حاضرید در محروم ماندن مردم منطقه از امکانات حداقلی شریک باشید یا خیر. خیلی از شماها حتی یک بار هم در آن منطقه حاضر نشده اید و هیچ شناختی از شرایط آنجا ندارید پس لطفاً تامل کنید...
💬 پاسخ
صادق یوسفزاده : دوستان لطف کنن بجای اینکه در پیشرفت و کمک به مردم زحمتکش و دامدار کشاورزان این خللی ایجادکننده ویا ممانعت بعمل آورند بجاش میتونن کمک شایانی به حفظ محیط زیست درزمینه شکار غیرمجاز در مکان‌های بالادست همچون سرخ تله که مهمترین زیستگاه حیات وحش ازجمله بز، کل، و خرس و،،،،،، غیره میباشد نمایند که اگر این روند ادامه پیدا کنه در آینده نزدیک با این شکار بی رویه باعث انقراض اینگونه جانوران خواهد شد.
💬 پاسخ
مهدی آقایی در پاسخ به صادق یوسفزاده: جناب یوسفزاده عزیز ظاهرا شما بهتر از مردم منطقه صلاح اونها رو میدوند.ممنون میشم نگاهی به همین اسامی بندازین. اینها معترضن و از سرزمین دیگه ای هم نیومدن. عمران و آبادانی به چه قیمتی؟ کدام کار کارشناسی شما رو متقاعد کرده که این مسیر میتونه به عمران و آبادی منطقه کمک کنه؟ مصیبتهای طوفان رو ماها و پدر و مادرهای ما بهتر از کسانی میدونیم که حتی تا به ساحل اون دریای مورد اشاره شما هم پا نذاشتن . قطع صدها درخت فندق، آسیب به زمینهای کشاورزی مردم بدون اجازه و رضایت اونها ، تخریب زیستگاههای حیات وحش، در خطر قرار دادن منابع آبی و .... معنایی جز عمران و آبادی میده جناب یوسف زاده
💬 پاسخ
صادق یوسفزاده : باسلام خدمت عزیزان با توجه به صحت مطالب ذکر شده باید بپذیریم که جاده محلی هم اکنون که مورد استفاده قرار می‌گیرد چه خطرات جانی و مالی وخسارات فروانی دارد و تاکنون برجا گذاشته هست، اگه تعمیر و یاحتی آسفالت هم بشه هیچ اثری ندارد بلکه در وقت یخبندان خسارت جبران ناپذیری برجا خواهد گذاشت، اگر خودمون یک ماه در آنجا زندگی و رفت و آمد کنیم متوجه مشکلات و معضلات اهالی خواهیم شد، به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های طوفان را،.
💬 پاسخ
ابراهیم آقایی در پاسخ به صادق یوسفزاده: سلام وقت بخیر وقتی جاده ای بدون انجام مراحل کارشناسی شروع به ساخت بشه نتیجه مطلوبی نخواهد داشت
💬 پاسخ
ابراهیم آقایی در پاسخ به صادق یوسفزاده: سلام و عرض ادب احداث جاده بین روستایی مستلزم مطالعه و نظریه کارشناسی میباشد و به گفته کارشناسان این حوزه و ارگانهای مربوطه این مسیر به هیچ عنوان شرایط ساخت یک جاده مطلوب را ندارد و اینکه عمران و آبادی و بالا بردن کیفیت زندگی دغدغه همه ماست
💬 پاسخ
یکی از ساکنان در پاسخ به صادق یوسفزاده: احسنت بر شما متأسفانه مسایل شخصی خود را به اسم محیط زیست جا می‌زنند.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: