درخواست لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری و بازگشت کنکور به شیوه گذشته

#لغو_تاثیر_قطعی_معدل

درخواست لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور سراسری و بازگشت کنکور به شیوه گذشته

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

جناب آقای عبدالرسول پورعباس
ریاست محترم سازمان سنجش آموزش کشور

جناب آقای علیرضا کاظمی
وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد رضا عابدی
ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و احترام؛

همان‌طور که مطلع هستید، «سیاست‌ها و مقررات مربوط به سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره دبیرستان)» در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شد و توسط رئیس‌جمهور به مرحله اجرا درآمد. طرح جدید کنکور با مشکلات قابل توجهی همراه است و در صورت عدم لغو یا اصلاح آن، می‌تواند تبعات بسیار منفی بر نظام آموزشی کشور بگذارد.
این مصوبه باعث شکل‌گیری ناعدالتی‌های گسترده‌ای در روند پذیرش دانشجویان شده است. این مسئله منجر به تضییع حقوق بسیاری از داوطلبان شده و فرصت برابر برای همگان را از بین می‌برد. اجرای این مصوبه بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های آموزشی بین مناطق مختلف، خلاف اصول عدالت آموزشی است و می‌تواند آینده تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان مستعد را به خطر بیندازد.

در ادامه برخی از چالش‌های پیش روی تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور ذکر شده است:

۱. پایین بودن قدرت تفکیک امتحانات نهایی
با توجه به افزایش تعداد دانش‌آموزانی که موفق به کسب معدل‌های بالا می‌شوند، آزمون‌های نهایی پایانی معیار مناسبی برای تمایز و تفکیک دانش‌آموزان در پذیرش رشته‌های پرطرفدار به شمار نمی‌روند. به نظر می‌رسد سوابق تحصیلی در صورتی معتبر خواهد بود که بر اساس چند دوره آزمون نهایی ارزیابی شود. در غیر این صورت، تنها نتایج کنکور است که می‌تواند میان دانش‌آموزان برتر تفاوت ایجاد کند. تأثیر قطعی معدل در نتایج کنکور، شفافیت و عدالت در رتبه‌بندی داوطلبان را خدشه‌دار می‌کند.

۲. تفاوت در سختی سوالات امتحانات نهایی در سال‌های مختلف
داوطلبان کنکور از فارغ‌التحصیلان سال‌های مختلف تشکیل می‌شوند. در حالی که کنکور سراسری با سؤالات یکسان، همه این فارغ‌التحصیلان را می‌سنجد، سوالات امتحانات نهایی در سال‌های مختلف دارای درجه دشواری متفاوتی هستند. ملاک قرار دادن نمرات این امتحانات برای سنجش داوطلبان یک سال، مغایر با اصول عدالت آموزشی است.

۳. افزایش نمره‌گرایی در سیستم آموزشی کشور
با اجرای تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، تمرکز بر نمره‌گرایی در دوران تحصیلی دبیرستان آغاز می‌شود و این موضوع می‌تواند تبعات روانی خاصی برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد. همچنین، حق دانش‌آموزانی که معدل‌های پایین‌تری دارند و کنکور را فرصتی برای جبران می‌بینند، به نوعی تضییع خواهد شد.

۴. تقلب گسترده در امتحانات نهایی کشور
شیوه‌های نوین تقلب که اخیراً به وجود آمده، اغلب از دید مسئولان پنهان مانده است. گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی به مراتب بیشتر از آزمون سراسری است و نظارت بر آن در سه مرحله پیش از آزمون، حین آزمون و پس از آزمون، به طور کامل دشوار و گاهی غیرممکن است. با توجه به تعداد زیاد حوزه‌های امتحانی و توزیع برگزاری امتحانات در طول یک ماه، تأمین امنیت در مقایسه با کنکور که تنها در چهار ساعت برگزار می‌شود، به مراتب پیچیده‌تر و دشوارتر است.

۵. مشکلات مربوط به بازار سودجویان و تأثیرات منفی احتمالی
با قطعی شدن تأثیر معدل بر نتایج کنکور، احتمال شکل‌گیری مافیای جدید برای ترمیم معدل و برگزاری کلاس‌های خصوصی افزایش می‌یابد. به غیر از کتب تست، میلیون‌ها جلد کتاب آموزشی دیگر نیز برای امتحانات نهایی وارد بازار خواهد شد. در چنین شرایطی، با پول می‌توان نمرات را خرید و دانش‌آموزانی که به مدارس غیرانتفاعی می‌روند، قادر خواهند بود رتبه بهتری در کنکور کسب کنند. به عبارت دیگر، با اعمال تأثیر قطعی معدل در کنکور، عدالت آموزشی به شدت آسیب خواهد دید.

۶. نابرابری‌های مربوط به فارغ‌التحصیلان نظام‌های آموزشی مختلف و فشارهای مالی و آموزشی
هر سال، نیمی از داوطلبان کنکور سراسری را فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته تشکیل می‌دهند. این داوطلبان، در زمان تحصیل خود از تأثیر معدل امتحانات نهایی بر نتایج کنکور و ورود به دانشگاه اطلاعی نداشتند و ممکن است موفق به کسب معدل بالا نشده باشند. به همین دلیل، مجبور خواهند شد در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند که فشار مالی مضاعفی را بر آن‌ها وارد خواهد کرد.

۷. نادیده گرفتن وضعیت فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای و کاردانی
عزیزانی که دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانی هستند و قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، در طرح مذکور به طور کامل نادیده گرفته شده‌اند.

۸. نقض عدالت اجتماعی
بسیاری از معلمان ذکر کرده‌اند، برخی از ورقه‌ها که تعداد زیادی از سوالات آن‌ها سفید باقی مانده بود، به طور غیرمنتظره‌ای نمرات بالایی کسب کرده‌اند. به علاوه، مشاهده شده که پیشنهاداتی برای تصحیح اوراق امتحان نهایی متوسطه دوم به معلمان متوسطه اول ارائه شده است.

۹. ایجاد تنش و استرس طولانی‌مدت در دانش‌آموزان از سال‌های نوجوانی
پرداختن به موضوع کنکور از پایه دهم و یازدهم اشتباهی استراتژیک به شمار می‌رود که منجر به ایجاد تنش و استرس در خانواده‌ها و دانش‌آموزان در دوران بلوغ می‌شود.

۱۰. نبود فرصت جبران برای افرادی که پس از وقفه تحصیلی قصد ادامه تحصیل دارند
شیوه برگزاری امتحانات نهایی، فرصت جبران را از کسانی که پس از مدتی تصمیم به بازگشت به تحصیل و شرکت در کنکور می‌گیرند، سلب می‌کند.

۱۱. ضعف در اجرای امتحانات نهایی
سازمان سنجش در برگزاری کنکورهای تستی، با تجربه پنجاه ساله، تنها یک آزمون در سال را مدیریت می‌کند. اما طراحی آزمون‌های نهایی به شیوه‌ای است که در طی سه سال، بیش از ۳۰ آزمون برای هر دانش‌آموز برگزار می‌شود.

۱۲. آشفتگی در پاسخ و کلیدهای امتحانات نهایی
در امتحانات برگزار شده، برخی از کلید سوالات دارای پاسخ‌هایی بوده که به کتاب‌های درسی مرتبط نبوده یا اشتباه بوده است.

۱۳. اجبار به ترمیم نمره‌های پیاپی برای قبولی در رشته‌های خوب
ترازدهی برای امتحانات نهایی به گونه‌ای است که نمرات مشابه در سال‌های مختلف تراز متفاوتی می‌گیرند.

۱۴. ترازدهی ناعادلانه
ترازدهی در سیستم آموزشی کنونی به گونه‌ای طراحی شده که نمرات مشابه در سال‌های مختلف، ترازهای متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهند.

دانش‌آموزان، آینده‌سازان ایران بزرگ و مهم‌ترین قشر جامعه هستند. به همین دلیل، ضروری است که به ظلم و نابرابری‌های موجود در نظام آموزشی پایان دهیم و این نظام را بر اساس منطق و استدلال و با توجه به نظرات خود دانش‌آموزان شکل دهیم. نباید شرایطی فراهم کنیم که دانش‌آموزان برای کسب مدرک دیپلم و ورود به دانشگاه با مشکلات و حسرت‌های فراوان مواجه شوند. امیدواریم که پیش از افزایش آمار ترک تحصیل و بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، به وضعیت کنونی رسیدگی شود.

در نهایت، ما تقاضای لغو تأثیر معدل در کنکور سراسری و بازگشت به شیوه‌ی گذشته (تستی) را داریم تا شاهد عدالت آموزشی بیشتر و کاهش استرس و اضطراب در میان دانش‌آموزان باشیم.

با احترام و سپاس؛
جمعی از دانش‌آموزان و فعالان حوزه کنکور

21%
79 درصد مانده تا قرار گرفتن در لیست پیگیری ویژه کارزار
[اطلاعات بیشتر]

امضاکنندگان: 6341 نفر

  • معصومه خانکی

  • فاطمه سیف

  • حنانه بخشی

  • محمد لطفی

  • نیکا انوری

  • حنانه کشاورز

  • مریم عبدی

  • آتنا جعفری صدیق

  • پریاحاتمی رشیدی

  • نگار اله مراد

  • زینب غریبی

  • نسا یارمحمد

  • ایدا نصیرزاده

  • نرگس زینعلی

  • آیلار اسدزاده

  • ازل هاشمی

  • فاطمه موسوی

  • مبینا رضوانی فر

  • ملیحه مشایخی

  • جانان فرزامیان

  • فاطمه بصیری

  • فاطمه اصغرزاد

  • رهام داستانی

  • یگانه ابوالحسنی

  • سیدامیر قاسمی

  • سید محمد موسوی

  • فروزان طاهری

  • ناهید سلامی اصل

  • محمد جواد پیرزمان

  • محمدرضا محمد

بحث و گفتگو

نازنین قاسمیان : تاثیرقطعی معدل خیلی خوبه به شرطی که درست انجام بشه ... خوبه که خواستید فشار کنکور رو تقسیم کنید بین سه سال... ولی با عرض معذرت گند زدید دوستان بیایید و جمعش کنید روح و روان و جسم دانش آموز هارو به فنا دادید چقدر سخته پذیرش این حقیقت براتون؟ جمعش کنید هروقت آمادگی لازم رو برای اجراش داشتید باز این بساط رو پهن کنید... ما دانش آموزها آینده سازان مملکت تون هستیم نه موش آزمایشگاهی تون کاش به این درک برسید...
💬 پاسخ
محمد شریعت مداری : خدا شاهده مطمینم کسایی که نوشتن نه خونه تاثیر نهایی ها خود موسسات و معلم ها هستن که خیلی سود بوده براشون .باهر کنکوری صحبت میکنیم همه مخالف تاثیر نهایی ها هستن متاسفم براتون واقعا که به فکر پول و منفعت هستید خدا جوابتونو و بده
💬 پاسخ
خشایار اصفهانی : دیگه دارم فکر میکنم که لیاقتمون همینه. لیاقتمون اینه که پول به مافیای کنکور بدیم بجای اینکه فقط با خوندن دقیق کتاب بریم امتحان نهایی بدیم. لیاقتمون اینه که نتیجه کل زحماتمون رو تو یه روز ببینیم، نه آخر هر سال تحصیلی. لیاقتمون اینه تو مدرسه در حد کتاب بهمون درس بدن و ما به مافیای کنکور پول بدیم تا در حد کنکور بهمون درس بدن. عزیزان! کاش میفهمیدم شما چه علاقه ای به پولدار کردن مافیای کنکور دارین با لغو تاثیر معدل‌. کسایی که میخوان کنکور رو لغو کنن به چند دلیل خودآزاری دارن: 1- علاقه به پول دادن به مافیای کنکور، کتاب تست، آزمون آزمایشی و ... 2- علاقه به بازگشت پرقدرت دروس عمومی به کنکور (ضریب فارسی و دینی توی کنکور هم همچین کم نبوده!) خلاصه، دوستان لطفاً لیاقت عدالت آمورزشی که دو سه ساله داریم رو داشته باشین. در حال حاضر اگه کسی روش تستیش ضعیف باشه با نهایی جبران میکنه، اگرم تشریحیش ضعیف باشه با کنکور.
💬 پاسخ
محمد شریعت مداری : آنقدر امضا کردیم کارزار های مختلف برای لغو تاثیر نهایی ها و بازگشت کنکور به قبل خسته شدیم .لطفاً صدای مارو بشنوید کنکور قبلا ۱بار بود و با دستگاه تصحیح میشد امکان خطا نداشت الان بیست و پنج صدم تصحیح سلیقه ای با آینده طرف بازی می‌کنه .خانواده‌ای ضعیفی مثل ما پول کلاس و کتاب زیاد نداریم بخدا برای بیست و پنج صدم اضافه تر
💬 پاسخ
منصور ولیپورحسنلویی در پاسخ به محمد شریعت مداری: این تلاش‌ها از سوی کارتل های کلاس کنکور است تا باز ولرم شده شأن را داغ کنند.
💬 پاسخ
ام الهدی کاوه : خواهش میکنم هر کسی میتونی اقدامی در این زمینه انجام بدهد دریغ نفرماید.چون فرزندان ما که اینده سازان ایران عزیز هستند سلامت جسمی و روانشان با این کار این مسیولینی که بدون فکر و اینذه نگری و در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم میگیرند،خدایی به خطر افتاده. تنتون سالم
💬 پاسخ
سید امیرحسین محمدی : به عنوان یک کنکوری عرض میکنم.تاثیر امتحان نهایی اتفاق خوبی بود اما چند مشکل به همراه دارد . امیدوارم «اصلاح» شود و با تغییر دولت ، «حذف» نشود!
💬 پاسخ
محمد ابراهیمی : بشیننید درستون را بخونید ، گول ادا اطوارای کنکور فروش ها را نخورید دایی. این شیوه شرط معدل پاک تر نسبت به قبل هستش. فقط دلالان کنکور در شیوه قدیم کاسب بودن
💬 پاسخ
زینب یگانه در پاسخ به محمد ابراهیمی: بله قبلا فقط چهار تا کتاب عمومی جامع میفرختن الان فقط برای دوازدهم ۱۰ تا کتاب نهایی البته الان هم مافیای کنکور هست هم مافیای نهایی
💬 پاسخ
پارسا ک در پاسخ به محمد ابراهیمی: اتفاقا الان مافیا کنکور بزرگ تر میشه، به همراه کتاب و آزمون و کلاس تستی کتاب وآزمون و کلاس تشریحی هم راه انداختن🙂
💬 پاسخ
محمدعلی قدیری : مافیای کنکور دنبال حذف معدل هستند بهترین شیوه برای دانش آموزان همین روش کنونی است تا بچه ها به دنبال درس باشند نه فضای بی سر و ته مجازی این کارزار ها هم توسط همین مافیا انجام میشه
💬 پاسخ
با وجدان : اصلا چرا کنکور رو حذف نمیکنن و امتحانات سراسری برگزار نمیکنن و از همه دانش آموزها مشخص میشه کی بهترین بوده و لیاقت ورود به دانشگاه رو داره هر سال مگه انصاف وجود داشته یا سئوالات لو رفته یا سهمیه ایها اول رفتن حتی تنبلترینهاشون دارن پزشکی میخونن الانم که پدر مهران شدین عراق فلسطین لبنان افغانستان و غیره اضافه شدن درصورتی که لیاقت تامین بچهای داخلی خودتون رو ندارید خجالت هم خوب چیزیه آخر سر هم با چند میلیارد بعضیها صندلی دانشگاه میخرن نگین دروغه که دروغهاتون بیشتر میشه فقط امتحانات سراسری و بهترین دانش آموزان لیاقت رفتن به دانشگاهها رو دارن نه تنبلها سهمیه ایها پولدارها و سفارشی و متقلبها
💬 پاسخ
محمد پارسا قادری : دمت گرم داش. کارزار بنده در رابطه با لغو تاثیر قطعی معدل را حمایت کنید. https://www.karzar.net/155920
💬 پاسخ
سید مصطفی : سلام و عرض ادب آیا با ما خصومت شخصی دارن یک دانش اموز با این فشار های چند جانبه کجا میتونه برسه وکلی استرس و....
💬 پاسخ
جواد اسدی : به نظر بنده تاثیر معدل بهترین گزینه ارزیابی نظام آموزشی فعلی هست
💬 پاسخ
معصومه آقامحمدی : مخالف این کارزار هستم و امضا نمی کنم چون واقعا سوالات تستی صرفا نمی تواند سطح علمی یک دانش آموز رو بسنجد و سولات تشریحی امتحانات نهایی درکنار سوالات تستی بسیار مفید است در ضمن باید فرق بین دانش آموزانی که سه سال دبیرستان با جدیت درس می خوانند با دیگر دانش آموزان مشخص شود
💬 پاسخ
صدیقه سهرابپور : اخه مگه بچه ها موش آزمایشگاهی هستن.تکلیف بچه های کنکور ۴۰۳ چی میشه.چرا با معدل بالا و تراز بالا این رتبه های افتضاح رو گرفتن.یه فکری به حال کنکوریهای ۴۰۳ بکنین.واقعا گناه دارن.حیف این همه استعدادکه به خاطر تصمیمات غلط تو مسیر درست قرار نگیره. برای همه ی جوونای کشورم دلم میسوزه
💬 پاسخ
محمد امین : تاثیر سوابق خیلی هم طرح خوبیه این سر و صداها فقط کار مافیای کنکور و دانش آموزان تنبل هست
💬 پاسخ
مهم نیست : این نظر برای دانش آموزان تجدیدی خوبه اما برای دانش آموزان که طول تحصیل درس خواندن ظلم میشه اگه تاثیر نمره قطع بشه قدرت مافیا کنکور چند برابر میشه
💬 پاسخ
کریم 1404 : من گه نامید شدم خود سایت اونایی که به 57 هزار تا میرسه مینویسه موفق شد امضا نگیره بنظرم دیگه تا میتونید بخونید فوقش پست بمونید برای یازدهم و تازه ترازتون خم بیشتر میشه
💬 پاسخ
محمدامین د : علاوه بر این تصحیح ها خیلی ناعادلانه و سلیقگی هست. و مصحح ها علاقه به تصحیح ندارن ولی برای پاداشی که گفته بودن هر کی ۱۰۰۰ تا برگه صحیح کنه فلان میشه برگه ها رو میدادن کافی نتی یا خاونوادشون
💬 پاسخ
حسین امینی : معدل قطعی باید باقی بمونه چون ما اصلا برای عمومی ها کار نکردیم که بخواد برگرده به کنکور به ولی واقعا من که استرسم با کنکور خیلی زیاده باید نمرات نهایی باشه وقطعی باشه حتما چون که واقعا کنکور فقط شده به نفع کسی که معدلش پایینه تورو خدا بذارین تاثیر قطعی باشه نه اینکه مثبت یا حذف بشه خواهشاً ندارین کنکور مثل قبل بشه .
💬 پاسخ
امیر مرادی : به نظرمن بهترین روش هستش چرا یک نفر باید با معدل پایین بره بعدش باید تلاش که کسی که مدرسه شده جواب بده همه میرن تست میزنن قبول میشن باید این معدل قطعی باشه من مخالف حذف قطعی هستم بعدش تا الان عمومی نخوندیم باید برای کنکور 1404معدل قطعی باشه
💬 پاسخ
مرضیه جعفری : خواهش میکنم این مصوبات تائثر معدل حذف کنید به خیلی از بچه بی عدالتی میشه ازتون خواهش
💬 پاسخ
اسما سلیمان : معدل دهم یازدهم دواز دهم تاثیر داره؟ یا هفتم و هشتم و نهم؟
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


ارسال برای رسانه‌ها

با استقبال ۵ هزار نفری، خبر این کارزار مهم برای رسانه‌ها ارسال شد

تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: