⚠️ زمان این کارزار به پایان رسیده است. می‌توانید کارزارهای زیر را حمایت و امضا کنید:

◻️ نقاره کوب؛ نماد استوار شهر بیجار را دریابیم
◻️ درخواست پیگیری حقوق کارمندان وزارت جهاد کشاورزی (طرح امنیت غذایی)
◻️ درخواست مشمول شدن تعطیلات دو روز در هفته برای کلیه‌ی پرسنل شاغل در مراکز جامع خدمات سلامت

درخواست حفظ خط آهن قم به عنوان اثر تاریخی

#خط_آهن_قم

درخواست حفظ خط آهن قم به عنوان اثر تاریخی

بسمه تعالی 

امام صادق (ع): «...حرم ما اهل بیت (ع) قم است.»

ریاست محترم جمهور؛ جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی
ریاست محترم قوه قضاییه؛ جناب حجت الاسلام و المسلمین اژه ای
استاندار محترم قم
ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم
مدیر عامل محترم راه آهن استان قم
اصحاب رسانه، فرهنگ دوستان و دوستداران شهر مقدّس قم؛ قطب گردشگری، پایتخت فرهنگی جهان تشیع و سرمایه‌ای گران‌سنگ برای جهان اسلام

با عرض سلام و احترام
نظر به این که، سال ها بحث برچیده شدن خط آهن، از درون شهر قم مطرح بوده و با عنایت به هزینه‌های گزاف این امر، مبنی بر تملک محدوده خط آهن که، بودجه استان نیز، کفاف این برنامه را نمی‌دهد و حرکت‌هایی که به منظور برچیده شدن خط دیده شده است لازم می‌دانیم، مطالبی را به عرض برسانیم:
میراث فرهنگی:
راه آهن قم که، جزئی از راه آهن سراسری ایران و شاهراه ارتباطی ریلی ایران است، با سابقه‌ای نزدیک به هشتاد سال جزئی از نمای تاریخی قم محسوب می‌گردد. این راه آهن شاهد عبور متفقین اشغالگر متجاوز بوده است؛ همان چیزی که به خاطر آن، به ایران لقب پل پیروزی دادند و ارتش رضاخانی به راحتی، در برابر قدرت های زورگو تسلیم شد و فروپاشید و این پل پیروزی را، به اشغالگران وا نهاد.
سال‌ها بعد باز هم این راه آهن عبور نیروهای نظامی را به خود دید باز هم، در جنگی نا برابر و جهانی اما، این بار نیروهای خودی بودند که، به جای تسلیم و فرار، از سراسر ایران عازم جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس بودند تا نگذارند که یک وجب از خاک ایران به یغما رود و چنین شد که در جنگ تحمیلی با تمام قدرت ها جنگیدیم و این مدیون رزمندگانی بود که بسیاری از آن ها این مسیر را طی کردند اما هیچ وقت باز نگشتند. با برچیده شدن راه آهن تاریخی و تونل و پل تاریخی آن، این میراث فرهنگی را به دست خود نابود می‌کنیم.
هزینه‌ها:
با توجه به این که هزینه کشیدن هر کیلومتر راه آهن بالغ بر میلیاردها تومان می‌شود، این همه هزینه برای برداشتن ریل و خاک برداری و سپس زیرسازی و روسازی و کشیدن آسفالت برای چه؟ در حالی که چنین زیر ساختی هم‌اکنون وجود دارد و استفاده نمی‌شود. بعضاً درخواستی که از سوی برخی مردم به جهت برداشتن ریل دیده می‌شود، به خاطر بی استفاده ماندن آن است، نه صرفاً وجود آن در شهر.
از بین رفتن باغات و زمین های کشاورزی:
همه می‌دانیم که طبق قانون تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغات ممنوع است. متأسفانه این قانون در شهر قم رعایت نمی‌شود و همه ساله شاهد تبدیل زمین‌های زراعی به منزل و مسکن هستیم. زمین‌های اطراف ریل، از گذشته باغ و زمین کشاورزی بوده است. این که یک عده امروز معتقد به برچیدن ریل هستند و خواهان خیابان برای رفت و آمد راحت‌تر خود هستند، باید پرسید چرا باغ‌ها و زمین‌ها را به خانه تبدیل کرده یا مجوز داده‌اند که حالا خواستار خیابان برای آن باشند؟! البته در دو طرف ریل به موازات آن خیابان وجود دارد. با حذف ریل و خیابان‌کشی، با توجه به بالا رفتن قیمت زمین به ویژه، در استان قم باقی مسیر که همچنان بیشتر آن باغ و زمین کشاورزیست مطمئناً و بر خلاف نص قانون، جاذبه زیادی برای ساخت و ساز مسکونی و تجاری پیدا کرده، تغییر کاربری خواهد یافت. در سال‌های اخیر، تخریب باغات در قم در تشدید آلودگی هوا، وقوع گرد و غبار، انتشار ریزگردها و گرم شدن هوای شهر بسیار تأثیر داشته است.
استفاده از راه آهن، به عنوان تراموای شهری:
با توجه به جاذبه‌های زیادی که شهر مقدس قم، به عنوان قطب گردشگری اسلامی و شیعی دارد به ویژه حرم حضرت معصومه (س) که مأمن زائران و دلسوختگان اهل بیت (ع) است و مسجد مقدس جمکران با حفظ خط آهن در داخل شهر، می‌توان از آن به صورت دو منظوره هم به عنوان یک جاذبه گردشگری و هم برای جابه‌جایی مسافران و زائران و گردشگران از خارج از استان و در داخل استان به ویژه در مسیر حرم تا جمکران استفاده کرد. پل تاریخی ریل آهن بر روی قمرود و در داخل شهر، به هنگام آبگیری رود، به جاذبه‌ای تبدیل شده و مردم برای تفریح و تماشای رودخانه روی این پل می‌ایستند.
از بین رفتن درخت کاری های مسیر:
در چند سال گذشته در طول مسیر و به موازات آن درختکاری‌های زیادی انجام شده است. با حذف ریل درختانی که در طول مسیر و به موازات آن کاشته شده‌اند، با خطر قطع مواجه هستند. با توجه به رویکرد مثبت ریاست محترم جمهور؛ جناب حجت الاسلام والمسلمین، در حفظ اراضی ملی و اقدام قاطع ایشان در تخریب مساکن و منازل، در جوار دریای خزر و آزادسازی سواحل و نیز تأکید و توجه و دلسوزی ریاست محترم قوه قضاییه، جناب حجت الاسلام و المسلمین اژه ای، نسبت به حفظ باغات و زمین‌های کشاورزی، درخواست داریم نسبت به مسئله مطرح‌شده، توجه لازم را مبذول گردانید و هرچه سریع‌تر از تخریب خط آهن شهر مقدس قم جلوگیری به عمل آید.
شهرها انگشترند و قم نگین.

زمان این کارزار به پایان رسیده است.

جهت اطلاع از نتیجه این کارزار و خبرهای مربوط به آن به کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام کارزار مراجعه نمایید.

امضاکنندگان: 18 نفر

  • نوید خواجه حسینی

  • امیر سمیعی

  • رضا دیناری

  • فرشته اخلاقی

  • بهاره شکرویان

  • پرهام نظیری

  • جبرئیل کاووسی پور

  • شیوا .....

  • امیرحسین شفیقی

  • کوثر سوری

  • سمیه ذهاب ناظوری

  • مهسا ممتحن

  • علی شیرمحمدی

  • سوسن هادی چگنی

  • مهدی ترابی

  • فاطمه رمضانی

  • غلامرضا صحرائی

  • مهدیه محمدخانی

بحث و گفتگو

سوسن هادی چگنی : پیشنهاد ::: با سلام؛ لطفا با امضای خود در کارزار پذیرش فارغ التحصیلان کاردانی مدارک پزشکی در مقطع کارشناسی ناپیوسته، ما رو حمایت کنید،🙏 برای شما یه لحظه، برای ما یه عمر https://www.karzar.net/49425
💬 پاسخ
امیر سمیعی در پاسخ به سوسن هادی چگنی: سلام ممنون از شما کارزار شما هم امضا شد.
💬 پاسخ
امیر سمیعی در پاسخ به سوسن هادی چگنی: سلام ممنون کارزار شما امضا شد.
💬 پاسخ
سوسن هادی چگنی در پاسخ به امیر سمیعی: باسلام و تشکر از لطفتان، ان شاالله پیروز و سربلند باشید.🌹
💬 پاسخ
رضا آهنگر : لطفا از کارزار «درخواست افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور با شکستن انحصار مخابرات» حمایت کنید ✅ 🔸 لینک کارزار : (https://karzar.net/22440) لطفا 5 ثانیه وقت بذارید و امضا کنید ✍ حتما برای دوستان و آشنایان هم ارسال کنید 🙏 امضا کردنش ضرری نداره اما میتونه مفید باشه✌️ ‌بیشتر از 14,000 نفر از این کارزار حمایت کردن‼️ امضا بیشتر = پیگیری سریعتر = نتیجه بهتر🎯
💬 پاسخ
امیر سمیعی در پاسخ به رضا آهنگر: با سلام کارزار شما را قبلا امضا نموده ام. ممنون می شوم این کارزار را هم امضا نمایید. با تشکر
💬 پاسخ
امیر سمیعیان : لطفا این کارزار را امضا کنید.
💬 پاسخ

اخبار مرتبط با این کارزار



اگر شما خبر تازه‌ای دارید لطفا لینک خبر رسمی آن را از طریق کلید فوق ثبت نمایید.


تأیید کارزار جهت انتشار

این کارزار در چهارچوب قوانین پلتفرم کارزار تأیید و منتشر شد.



این کارزارها را هم حمایت کنید: