گزارش «هم میهن» از کارزار ظریف در حمایت از دکتر پزشکیان:

راهی که ظریف به یادمان انداخت!

در پی موفقیت کارزار محمدجواد ظریف با عنوان «حمایت از دکتر پزشکیان، برای نجات ایران با تشکیل دولت ملی» روزنامه هم‌میهن گزارشی درباره این کارزار ۵۰۰ هزار امضایی انتخاباتی منتشر کرد که اینجا متن کامل آن را می‌خوانید:

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به پایان رسیده و بحق می‌توان محمدجواد ظریف را مهمترین فرد در پیروزی مسعود پزشکیان دانست، او بود که سه‌هفته سخت را شهر به شهر گشت تا مردم را مجاب کند تا در انتخابات رأی دهند و نام پزشکیان را روی برگه خود بنویسند. حالا از آن روزها تصاویر خندان این دو فعال سیاسی به یادگار خواهد ماند، اما محمدجواد ظریف در این میان کار دیگری نیز انجام داد که ادامه آن می‌تواند راه را برای بسیاری از صداهای ناشنیده و قدرت بی‌قدرتان باز کند، او در ۲۹ خردادماه یعنی درست ۱۰ روز مانده به روز رأی‌گیری کارزاری را ثبت کرد که در کمتر از یک ماه بیش از ۵۰۰ هزارنفر آن را امضاء کردند که تبدیل به سومین کارزار پرامضای پلتفرم «کارزار» شد.

نام کارزار ظریف «حمایت از دکتر پزشکیان، برای نجات ایران با تشکیل دولت ملی» بود و او آن را اینگونه آغاز کرده بود: «من، محمدجواد ظریف به همراه امضاءکنندگان این کارزار از دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنیم.» و در پایان نوشته بود: «بی‌شک رضایت مردم و همراهی آن‌ها با دولت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی است. برای همین ما امضاءکنندگان این کارزار با حضور خود در انتخابات و انتخاب دکتر پزشکیان، به تشکیل یک «دولت ملی» کمک خواهیم کرد.»

انتخابات به پایان رسید و حمایت ظریف جواب داد اما اتفاق مهمی که در این میان رخ داد، کاری بود که او با ثبت این کارزار انجام داد که می‌تواند برای مردم ابزاری خاص و مطمئن برای رساندن صدای هرچند کم و ضعیف آنها به مسئولان باشد و هم می‌تواند جایگاه پلتفرمی همچون کارزار را در مناسبات دولت باز کند. نوشتن هر کارزار می‌تواند درخواست‌ها، انتقادات و حتی تظلم‌خواهی مردم را نه به شیوه‌های سنتی مانند دیدار رودررو مدیران با مردم بلکه با شیوه‌ای مدرن و با ترکیبی از امضاهایی که به سندیت هر کارزار کمک می‌کند، به گوش دولتمردان برساند. ظریف حالا می‌تواند حلقه وصل چنین پلتفرمی با مسئولان و حلقه اول رئیس‌جمهور هم باشد و اعتباری که کارزارها در آغاز قرن جدید داشتند را برگرداند و عدم همراهی دولت سیزدهم، وقوع اتفاقات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ که منجر به کندی اینترنت و فشارهای امنیتی به این پلتفرم شد را بازسازی کند.

 ظریف در حالی سومین کارزار پرامضاء را از آن خود کرد که در صدر این جدول کارزار «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» است که یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۷۰ نفر آن را امضاء کرده بودند و یکی از دلایل اینکه طرح صیانت در مجلس یازدهم با چالش مواجه شد، مقاومتی بود که از طرف مردم و با شیوه‌هایی همچون ثبت کارزار انجام شد.


مقاومت با یک امضاء
ظریف در حالی سومین کارزار پرامضاء را از آن خود کرد که در صدر این جدول کارزار «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» است که یک میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۷۰ نفر آن را امضاء کرده بودند و یکی از دلایل اینکه طرح صیانت در مجلس یازدهم با چالش مواجه شد، مقاومتی بود که از طرف مردم و با شیوه‌هایی همچون ثبت کارزار انجام شد.

حالا اما زمانه دیگری شروع شده است، دولت پزشکیان اینترنت را فرصت می‌داند و همین می‌تواند راه را برای بیان نظرات و درخواست‌های مردم از دورافتاده‌ترین قسمت‌های ایران باز کند، چراکه جمع‌آوری امضاء به‌عنوان یک کارزار و طرح مطالبه از مسئولان در برابر افکار عمومی می‌تواند ابزاری کارآمد برای رساندن صدای مطالبه‌گران و پیگیری مؤثرتر آن تا رسیدن به نتیجه نهایی باشد؛ چیزی که در اصل هشتم قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است: «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل برعهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت‌، شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن‌ المنکر».

موجی که ظریف ایجاد کرد
اما آنچه در این میان مهم است و از دولت چهاردهم انتظار می‌رود این است که وجود پلتفرم‌هایی که به‌صورت خصوصی و نه دولتی، مطالبات مردم را جمع و برای آن امضاء جمع‌آوری می‌کنند را به‌رسمیت بشناسد و مانند محمدجواد ظریف از آن به‌عنوان ابزاری برای ایجاد موج و ساماندهی خواسته‌های مردم استفاده کند و کارزارها را یکی از راه‌های مطالباتی مردم بداند که قرار است به‌عنوان یکی از بازوهای جامعه مدنی و سمن‌ها، الزاماتی را برای دولت ایجاد کنند تا پاسخگویی بیشتری داشته باشند.

در هر صورت اگر مطالبات مردم از طرف دولت و نهادهای دیگر شنیده شوند و به آنها به دید استثنا نگاه نشود و تبدیل به یک سازوکار شوند قطعاً می‌توانند در اقناع افکار عمومی تاثیر بگذارند و اگر هر کدام از کارزارها با شکست مواجه شد دولت می‌تواند مردم را درباره آن قانع کند.

این انتظار از دولت وجود دارد که باتوجه به مطالبات، همچنین بروز اعتراضاتی که هرازگاهی شاهد آن هستیم، خود و مسئولان را به پاسخگویی در برابر چنین کارزارهایی ملزم کند و به‌عنوان نمونه مصوبه‌ای را در هیئت‌دولت در این خصوص بگذراند و بازوهای اجرایی خود را وادار به پاسخگویی کند و درنهایت با تبدیل آن به لایحه حتی دو قوه دیگر و نهادهای کشور را ملزم و مکلف به پاسخگو بودن به مردم کند.

البته یک بار محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم تلاش کرد پاسخگویی مقامات و نهادها به مطالبات مردم که برای آن امضا جمع کرده‌اند را به ثمر برساند که به‌دلیل برخی ایرادات بخشنامه داخل مجلس ناموفق بود.حتی یک‌بار نیز «حسام‌الدین آشنا» به‌عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دولت حسن روحانی طرحی با عنوان «دوباره مردم» را نوشت که در آن ثبت مطالبه و پیگیری آن و نوع پاسخگویی به آن هم دیده شده بود اما با اینکه باید آن را یک نسخه دولتی دانست، اما همان نیز ناکام ماند و بایگانی شد.

نتایج نشان داده پلتفرم‌های خصوصی موفقیت‌های بیشتری نسبت به مدل‌های دولتی آن داشتند. لزوم و حضور چنین پلتفرم‌هایی نشان می‌دهد که دولت‌ها به‌دنبال پیگیری مطالبات مردم هستند و اتفاقاً این روند باعث خواهد شد مطالبات خشونت‌آمیز در سطح جامعه کمتر شد، چراکه وقتی صدا و درخواست فرد یا گروهی شنیده نشود قطعاً به سمت رفتارهای تند و خشن خواهند رفت.

بدنه ستاد مسعود پزشکیان در دوره مبارزات انتخاباتی از بحث مطالبه و کارزار استفاده کردند و البته به‌نظر می‌رسد که باید سازوکاری داشته باشند که مطالبات پرتعداد مردمی را ساماندهی کنند و مانند دولت‌های قبل به عدد و آمار خلاصه نشود پس باید دلیل و ضرورت چنین ساختاری تعریف شود و روی این موضوع هدف‌گذاری شود که قوانین کشور چه پتانسیل‌هایی دارد که می‌تواند به بهبود رابطه دولت و مردم کمک کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت خصوصی بودن پلتفرم‌های جمع‌آوری امضاء در جهان است که نتایج نشان داده پلتفرم‌های خصوصی موفقیت‌های بیشتری نسبت به مدل‌های دولتی آن داشتند. لزوم و حضور چنین پلتفرم‌هایی نشان می‌دهد که دولت‌ها به‌دنبال پیگیری مطالبات مردم هستند و اتفاقاً این روند باعث خواهد شد مطالبات خشونت‌آمیز در سطح جامعه کمتر شد، چراکه وقتی صدا و درخواست فرد یا گروهی شنیده نشود قطعاً به سمت رفتارهای تند و خشن خواهند رفت.

با وجود سازوکار درست است که می‌توان مسئولان را پاسخگو کرد و قول‌هایشان را قابل پیگرد دانست. نوشتن یک کارزار می‌تواند به مطالبات مردمی سندیت ببخشد و اگر مسئولان را وادار به این کند که پاسخگوی وعده خود باشند و اگر پاسخگو نبودن دولتی‌ها و مقامات به چشم بیاید، قطعاً به پیوند دولت و ملت کمک بیشتری خواهد کرد.

اتفاقاً فضاهایی مانند کارزار که به‌صورت غیردولتی اداره می‌شوند امنیت خاطر بیشتری را برای نویسندگان کارزارها و مطالبه‌گران ایجاد می‌کنند تا مردم از این طریق اعتراض و خواسته خود را بیان کنند و حتی می‌توان با مرتب‌کردن و دسته‌بندی این داده‌ها و مطالبات، آن را در اختیار دولت، پژوهشگران و جامعه‌شناسان قرار داد تا از طریق آن بتوان برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت را تنظیم کرد و نبض جامعه را بیشتر بشناسند.

اهمیت استقلال سیاسی
تجربه کشورهایی که هم پلتفرم دولتی، هم پلتفرم خصوصی برای مطالبات دارند نشان داده که در همه آنها تعداد کارزارهای ثبت‌شده پلتفرم‌های خصوصی بیشتر بوده است که همین نشان می‌دهد پیگیری مردمی که بتواند در مقابل دولت باشد و آنها را وادار به پاسخگویی کند، بهتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل مهم وجود پلتفرم‌های خصوصی این است که استقلال سیاسی دارند که اتفاقاً مثال آن را در پلتفرم کارزار در کشورمان می‌توانیم ببینیم؛ محمدجواد ظریف در کارزاری در این پلتفرم مردم را به  شرکت در انتخابات و رأی به مسعود پزشکیان دعوت می‌کند و در کنار آن مخالفان او کارزار با عنوان «درخواست ندادن رأی اعتماد محمدجواد ظریف برای وزارت در دولت دکتر پزشکیان» را ترتیب می‌دهند و خطاب به نمایندگان مجلس می‌نویسند: «جناب محمدجواد ظریف سکاندار وزارت امور خارجه در دولت آقای روحانی، عملکرد ضعیفی در مسائل راهبردی دارد. او در زمانی که عهده‌دار مسئولیت وزارت بود، بازیچه آمریکا و کشورهای اروپایی شده بود. از شما نمایندگانِ ملت نجیف و شریف ایران درخواست می‌شود که جناب آقای محمدجواد ظریف را برای وزارت در دولت دکتر پزشکیان انتخاب نکنید.» مقایسه این دو کارزار نشان می‌دهد که پلتفرم‌های جمع‌آوری امضاء قرار نیست در خدمت جناح و دولت خاصی باشند و سیاسی عمل کنند، بلکه تنها به دنبال این هستند که صدای همه جریان‌ها و افراد را به گوش مسئولان برسانند.

یکی دیگر از مهمترین اتفاقات شنیدن صدای مطالبات گروه‌های خاموش است که به‌شکل زیادی در ایران وجود دارد که متاسفانه به این نتیجه رسیده‌اند که گویی قرار نیست صدای آنها شنیده شود اما پلتفرمی که به‌دنبال مطالبات مردمی است، می‌تواند صدای آنها را نیز به گوش مسئولان برساند. کارزار «درخواست توقف قطعی پتروشیمی میانکاله و بازپس‌گیری اراضی مرتعی واگذار شده» نمونه خوبی است که حتی دولت و مسئولان پتروشیمی فکر آن را نمی‌کردند که نیروهای محلی با ایجاد یک کارزار آنها را به چالش کشیده و پروژه را متوقف کنند.

منبع: هم میهن

بحث و گفتگو

یوسف صنایعی : بسمه تعالی چنان عقب هستیم که همچی در اولویت هست اصلها کنار وفرعها نیز قطعیت ندارد.ازنو بایدساخت چون پایه قدرت تحمل ندارد.
💬 پاسخ
حسین احمدیوسفی : حیف است مردی فعال وآگاه ودلسوزدرهمه امورات کشوروهمچننین حمایت وتلاش شبانه روزی براای نتخاب آقای پزشکیان اینطوربااوشان برخوردشودودرکابینه دولت نباشدبه نظربنده کمال بی انصافی است
💬 پاسخ
حسین اوجاقی : بنام خدا، تورا خدا صدای ما باشید. اینجانب از آخرین گروه نیروهای حق التدریسی قبل از سال ۹۱هستم. با توجه به تصویب قانون مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی قبل از سال ۹۱،برای تبدیل وضعیتمون در سال ۱۴۰۱با موافقت وهماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان محل سکونت خود تکمیل پرونده نموده و تا الآن بلاتکلیفیم.
💬 پاسخ
محمدرضا اسدی : اولویت اول وزیر اموزش،و پرورش،باید اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان باشد . تشکر فراوان
💬 پاسخ
احمد شکوهی : به یاری خداوند متعال وبا همکا ری دانشمندان و سیاستمدا ران کهنه کار و دلسوز مثل آقای دکتر. ظریف ودر کنار آ ن حمایت مردم عزیز وطنمان تمام مشکلات حل خواهد شددر ضمن اولویت کاری کابینه جدید رسیدگی به وضعیت حق‌وق ومعاش بازنشستگان باشد
💬 پاسخ
کریم محمودزهی : درود میفرستم به تمام ایران و به تمامی ایرانیان
💬 پاسخ
علیرضا سرحدی : به امید سربلندی میهن
💬 پاسخ
عبدالله شهبازی : خدا پشت و پناهتون انشالله موفق باشید
💬 پاسخ
حامد محمودی : الهی همه توئی با تبریک به جناب دکتر پزشکیان در این پیروزی انشاا.... این خبیث ها بگذارند ایشان به قول هایش برسد و در خاتمه روسیاهی به زغال ماند
💬 پاسخ
محمدابراهیم مجاهد : با نام خدای دانای توانا و با سلام بر اهالی علم و قلم و نقد.اندر موفقیت پزشکیان و تنفیذ حکم: در شرایط فعلی و با توجه به ساختار فعلی حکومت جمهوری اسلامی و محدودیت اختیارات ریاست جمهوری طبق قانون اساسی فعلی، ومحوریت ولی فقیه که مبتنی بر نظریه نصب است؛ (نطریه ای که حاصل برداشت از دیدگاه برخی از فقهای اخیرمیباشد)؛ و حقیر در آثار و مقالاتی چند مبسوطا به نقد اقوال ونظریات مختلفه در حوزه حاکمیت در عصر غیبت بدان پرداخته ام؛ فکر نمی‌کنم هیچ رئيس جمهوری با توجه به این ساختار و نهادهای خاص اقتدار گرایِ دارای حاشیه ی امن آنگونه که شایسته است فراغ بال و دست باز باشد و بتواند بی دغدغه و بدون زاویه مشی نماید و به شعارها وبرنامه ها عمل کند و مسیر مردم سالاری و رفا اعتلای ملی را موفقیت آمیز طی نماید.
💬 پاسخ
بختیار اسدی در پاسخ به محمدابراهیم مجاهد: نظراتتان عالی و صریح و گویاست،متشکرم از تلاش جهت روشن سازی اذهان و افکار عمومی
💬 پاسخ
علی اکبر زارع : من خیلی افتخار میکنم رئس جمهوری انتخاب کردم که باعث سر بلندی ایرانم هست و یک خواسته ای دارم میخوام استخدام حرم شم همه راه هاشو سپری کردم اما خیلی علاقه شدید به حرم امام رضا دارم خادمی کنم واسه حفاظت
💬 پاسخ
حسین برزگر : اولا این پیروزی رو به اقای دکترپزشکیان ومردم تبریک عرض میکنم و مردم یک باردیگه یاداوراین موضوع شدند که اگه مردم بخواهند میشود واز دکترپزشکیان خواهش دارم تقاضا دارم همینجور که این ملت پای شما وایسادن وشمارو به قله رسوندن الان دیگه نوبت شماست که به وعدها وقولهای که به این ملت دادی عمل کنی والوعده وفا اقای دکتر، خوصوصا اقای دکتر من به عنوان یک کارگر ازشما درخواست میکنم که تکلیف تغییروضعیت کارگران قراردادی رو هرچه زودتر معلوم کنی ودست پیمانکاران ظالم رو که نظام برده داری مدرن راه انداختن رو از سرصنعت کشور کوتاه کنی، اقای دکتر من خودم شخصا این کارزار رو مالی حمایت کردم وخواهش میکنم که یه نگاه ویژه ای به کارگران کشور به خصوص کارگران پیمانی مجتمع مس سرچشمه رو بیشتر حمایت کنید چون اینجا خیلی حق ناحقی میشه خواهشمیکنم به داد ما برسید
💬 پاسخ
مهدی گیلکی : اقای دکتر پزشکیان با جان دل میگم که تنها کسی هستش که میتانه ما ادمای طبقه پایین‌ را که هر روز ارزوی مردن از اینجور زندگی کردن را میکنیم نجات مان بده وبا رئیس جمهور شدنش جای که ارزوی مردن ما را بخواهیم از خدا ارزوی زندگی کردن وعمر طولانی خواستن برای ایشان میکنیم در اون روز
💬 پاسخ
طاهره شهبازیان : در راه حمایت از تدابیر دکتر پزشکیان جهت آبارانی و حل مشکلات کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم. زنده و تکنواز باد اسلام، زنده و پیروز باد دکتر پزشکیان و زنده و سرافراز باد کشورم
💬 پاسخ
فاطمه بخشنده : کارزار عالیه برای مطالبه گری درجامعه ی مدنی امیدوارم به کارزار بازنشستگی ۲۰ سال باحقوق ۳۰روزمادران دارای فرزند اتیسم ومعلول که نگهداریشان سخت وهزینه شان کمرشکن هست ر ای دهید ممنون ازشما مهربانان
💬 پاسخ
یداله حیدری : سلام. بسیار خوشحالم که کارزار رو امضا کردم و این انتخاب خجسته، مبارک همه مردم عزیز ایران باشه ...
💬 پاسخ
یک ایرانی : آقای دکتر ظریف عزیز، شما استاد دیپلماسی و گفتگو هستید. سلامت و پاینده باشید.
💬 پاسخ
محمدصادق زرگری : جهانی بیاندیش محلی عمل کن . کارزار عالی بود .
💬 پاسخ
رحیم مولاخواه : امیدوارم که دولت دکتر پزشکیان دولتی مردمی باشد وبرای حل مشکل معیشت مردم بخصوص کارمندان دولت بااین حقوق کم برسد.
💬 پاسخ
سیدابوالفضل حسینی نیاری : تاریخ جمهوری اسلامی ایران بنفع ازادی سربلندی ابادانی وعدالت ورق خورده است مردم منتظر خبر های خوب به صورت روزانه باشید
💬 پاسخ
حمیدرضا کامرانیان : درود بر دکتر پزشکیان و دکتر ظریف برای آینده روشن میهن خوبم ایران
💬 پاسخ
فاطمه میراحمدی : عالی بود جناب ظریف .متشکر از پیشنهاد و راه اندازی تون
💬 پاسخ
حمیدرضا گودرزی : به امید ایرانی آباد و آزاد
💬 پاسخ
حسن یوسفی : از اینکه جهت رفاه حال مردم و حل مشکلات جامعه بسیار خوشحال و خوشنودم
💬 پاسخ
رمضان یوسف زاده : انشاالله با کمک مردم برای ایران اباد
💬 پاسخ
فاطمه گلمرادی : همین کارا رو می‌کنه که بهش حسودی میکنن به قول خودش آب کرده در لانه موریانه هایی که پایه های این کشور را جویدن
💬 پاسخ
محمد شریف زاده : هرچند مسولان به نظرات اکثریت کاری ندارند و اقلیت دور و برسون مهم است ولی وجود این پلتفرم خودش امیدی برای دل مردم ایجاد میکند
💬 پاسخ
یحیی رجبزاده : نظرکارشماعالی هست ومردم خوشحال هستم
💬 پاسخ
الماس باقری : موافقم انشالله راهی برای آوران آباد
💬 پاسخ
سعید رحیم زاد : برای ایرانی آباد و آزاد توام با پیشرفت و تعامل با دنیای خارج همراه با آقای دکتر پزشکیان شخصیتی همانند جناب آقای دکتر ظریف لازم و ملزوم میباشد
💬 پاسخ
محمد ساری : من هم به نوبه خودم انتخاب دکتر پزشکیان را تبریک میگم امیدوارم ایشان بتوانند امید را به مردم برگردانند و سدی محکم مقابل تندروهای داعشی خوارج مسلک و فرصت طلبان باشند
💬 پاسخ
محمدرضا نجفی : باسلام بهترین یار وهمراه برای رئیس جمهور دکتر ظریف می باشد
💬 پاسخ
عباس قراگزلو : بنده با دیدگاه و روشی که ایشان برای کمک و همراهی با آقای دکتر پزشگیان در پیش گرفته اند موافق هستم.
💬 پاسخ
ایرج ابش زاده علی کمر : باسلام.خواستن توانستن است.به امید روزهای خوش زندگی
💬 پاسخ
لیلا موسوی : سلام آقای دکتر ظریف مادری درمانده ام ایلام هستم شوهری مریض دارم تک پسرم بیکار کمکم کنید قسمت میدم به دست بریده حضرت عباس
💬 پاسخ
مهدی خانعلی نژاد : به امید موفقیت جناب دکتر ظریف وتشکیلات مؤثر ایشان در یاری رساندن به پرچمدار اصلاحات،جناب دکتر پزشکیان.
💬 پاسخ
سید ابراهیم پیرسیدی : درود بر ظریف وپزشکیان وهر کس که دل در گرو ایران دارد. پاینده وطن
💬 پاسخ
مرتضی کولیوند : سلام وتشکر از دکتر ظریف و خوشحالی ما از پیروزی دکتر پزشکیان امیدوارم بتوانیم کمکی باشیم در جهت پیشبرد اهداف دکتر پزشکیان
💬 پاسخ
مسعود ناصری : جناب پزشکیان فقط بخاطر رای مردم به جنابعالی آرامش و آسایش را به روح و روان این ملت بازکردان ایرانی یعنی سربلندی ایثار مقاومت تا رسیدن به هدف نهای پیروزی بر روزهای سخت
💬 پاسخ
سلیمان دمرچی لو : حالم خوب نبود چند روزی هست که آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور شدند حالم خوب شده وبه آنهایی که سفارش کرده بودم به ایشان ری دهند سر بلند شدم بلخره خوشحال و دیگر کسالتی برطرف شده خدا را شکر وسپاسگذارم
💬 پاسخ
محمدعلی مهدیپوربابادی : صمیمانه انتخاب دکتر پزشکیان راتبریک میگویم واز دکتر ظریف مرد دیپلماسی ایران بابت همه زحماتشان در طول این چند دهه قدردانی میکنم،به امید ایرانی آباد وآزادوسربلند به دست مردمان پرتوان (ایرانی)
💬 پاسخ
ابوالفضل ناصری : از ریئس جمهور منتخب عاجزانه تقاضا داریم تا به وعدهایی که قبل از انتخابات به ملت و مردم داده بودند وفادار بمانند با تشکر از ایشان ابوالفضل ناصری
💬 پاسخ
ناصر باقری نژاد : با همه حواشی و تجارب تلخ گذشته به موفقیت پزشکیان امیدوارم.
💬 پاسخ
مژگان وطنخواه گلعذانی : باسلام.جناب آقای دکتر ظریف باتشکر از زحمات بیدریغ شما ایران متعلق به هر ایرانی است ترک ها نقش قابل تقدیری،داشتن آذربایجان را قدر بدانیم مهد ستارخان باقر خان بابک جاودان باکریها والان دکترقلبها پزشکیان
💬 پاسخ
حمید حسنلو : آقایی ظریف یکی از باشخصیت ترین و سلطان گفتگو هست
💬 پاسخ
رحمان ملکی صدقی : باسلام.بنده از تیم صمت دکتر پزشکیان در ستادمرکزی تهران با مهندس افخمی راد هستم وبا تمام وجود وتا جان دربدن دارم حامی دکترهستم ودرجهت موفقیت تیم شبانه روزی بدون چشم داشتی تلاش مینمایم.
💬 پاسخ
رحمان کریمی : سلام و درود و تبریک . امیدوارم دوستان عنایت داشته باشند و کارزار رفع محرومیت مرکز بخش موران و شهر زهرا هم با امضاهای دوستان مورد توجه و عنایت دوستان دکتر ظریف و رئیس جمهور منتخب محترم قرار گیرد و در مرز آذربایجان جشن رفع محرومیت برپا کنیم انشاالله . یا علی https://www.karzar.net/113887
💬 پاسخ
رحمان حسین پور : درود بر ایران عزیز این گوی و این میدان به امید اصلاحات سازنده برای ایرانی سرافراز و سربلند به دست دوستداران غیرتمندش
💬 پاسخ
فاطمه ابراهيمي بزاز : خیلی عالی. با آن موافقم. به امید ایرانی آزاد و مستقل
💬 پاسخ
میلاد عبدی پور : همچنان حمایت می‌کنیم به لطف حضرت حق انشاالله
💬 پاسخ
مهدی پناهی مغانلو در پاسخ به میلاد عبدی پور: آقایی پزشکیان افتخار ماست
💬 پاسخ

سایر تجربه‌ها

تجربه‌های بیشتر